Jaké poplatky hradí vlastník bytu a jaké nájemce
Když kupujete nový byt, měli byste mít ujasněno, jaké platby vás budou čekat, až se stanete vlastníky bytu. Jestliže si na byt berete hypotéku, je nutné k tomu připočíst nejen energie, ale i další služby související s provozem bytu a bytového domu jako takového.
Málokdo kupuje byt za hotové. Kupující tedy zcela jasně počítají, že v příštích letech budou měsíčně hradit splátky hypotéky. Dále samozřejmě přistupují běžné náklady na provoz bytu, jako jsou energie na svícení, topení, vodné, stočné, připojení k internetu a podobně.
K tomu je však nutno ve vlastnickém bydlení v bytovém domě připočíst další náklady, a to jsou jednak platby do fondu oprav a náklady na další služby. Jde o poplatky za odvoz odpadu, osvětlení společných částí, výtah, úklid apod.
Majitelé bytů musejí také postupně vytvářet rezervu na budoucí opravy domu formou pravidelných plateb do fondu oprav a provozního fondu. Výše těchto poplatků se odvíjí buď od velikosti bytu, resp. od velikosti spoluvlastnického podílu na společné nemovitosti, anebo podle počtu osob bydlících v bytě. V případě novostavby jsou poplatky do fondu oprav nízké, ovšem je třeba počítat, že novostavba se jednou stane starší stavbou a bude potřebovat více údržby než třeba v prvním desetiletí.
Nové developerské projekty často zahrnují poplatky za další služby. Již ve většině bytových komplexů jsou instalovány bezpečnostní a kamerové systémy, které musí někdo provozovat a udržovat. V domech bývá také recepce, případně bezpečnostní služba.
Dražší bytové domy mohou být vybaveny například dětskou hernou, bazénem, wellness či posilovnou. Některým z nich patří i pozemek kolem domu, v němž může developer umístit odpočinkovou zónu, gril, venkovní sportoviště či dětské hřiště určené pouze pro rezidenty. Všechny tyto lákavé bonusy ale znamenají poplatky navíc na energie i údržbu těchto nebytových a venkovních prostor. Prostě, čím více služeb a komfortu, tím vyšší náklady.
Developer by měl být schopen ještě před uzavřením kupní smlouvy klientovi vyčíslit, jak vysoké tyto pravidelné platby budou, alespoň pro první období. Časem se samozřejmě mohou měnit, a spíše zvyšovat, v souvislosti s inflací, případným růstem nákladů na energie, opravy a podobně.
K bytům v nových bytových domech většinou přísluší jedno i více parkovací stání, případně i komora nebo sklep umístěné v objektu mimo samotnou bytovou jednotku. Někteří realitní specialisté jsou názoru, že je lepším řešením, aby bylo toto příslušenství vedené jako samostatná nebytová jednotka.
To totiž zaručuje mnohem větší flexibilitu v případě prodeje či pronájmu. Například když do budoucna počítáte s pořízením automobilu, je vhodné hned při koupi bytu si také sjednat koupi garáže či garážového stání. Nicméně dokud nebudete automobil vlastnit, můžete garáž pronajímat. Stejné to je například se sklepem či komorou, které jako single nevyužijete, ale v případě založení rodiny se k uskladnění věcí pro více osob bude hodit.
Jaké poplatky lze účtovat nájemci, pokud byt pronajímáte
Pronajímatel může po nájemci požadovat placení služeb, které nájemce spotřebuje a má z nich, jak říká zákon, tzv. okamžitý prospěch. Jsou to náklady na vodu, odvoz komunálního odpadu, úklid společných prostor, osvětlení, provoz výtahu.
Pronajímatel ovšem může požadovat po nájemci také poplatky za služby, které jsou obyvatelům domu volně k dispozici, jako je právě recepce, využití wellnessu, soukromé zahrady apod.
Pronajímatel naopak nesmí po nájemci požadovat platbu do fondu oprav, nebo poplatky za správu objektu, pojištění domu nebo bytu (nejedná se o pojištění domácnosti, to by si měl sjednat nájemce sám), a u družstevních bytů třeba také o splátku anuity.
Veškeré služby, které bude nájemce platit ke stanovenému nájemnému, by měly být uvedeny v nájemní smlouvě. V podstatě se jedná o zálohové platby, které by se měly jednou za rok vyúčtovat. A to poté, co vlastník – pronajímatel – dostane vyúčtování nákladů od správce domu. Přeplatky se mohou vrátit nebo použít na platby pro další období, nedoplatek by měl nájemce uhradit ve smluvně dohodnutém termínu.
Každý, kdo chce investovat do vlastního bydlení, si musí při své finanční úvaze ke splátkám hypotéky připočíst náklady na běžný provoz budoucího bytu, ale také další náklady na provoz domu a případně poskytování nadstandardních služeb, pokud jsou v domě k dispozici. Tyto náklady je třeba porovnat se stávajícími náklady nájemního bydlení a poté se rozhodnout, zda je cesta k vlastnickému bydlení možná, či zda je třeba počkat na vhodnější dobu.
Související články
Podvodné pronájmy tahají z lidí peníze. Jak se nenechat napálit?
Již před několika lety na to upozornily některé realitní portály, a i když se snaží takové inzeráty vyhledávat a mazat, podvodníci mají stále sofistikovanější metody, jak zájemce o pronájem připravit…
realitní zpravodaj
7. 12. 2023
Čeká nás velká nájemní revoluce? Návrh nového zákona řeší, jak zamezit řetězení nájemních smluv
V současné době často pronajímatelé uzavírají s nájemci smlouvy o pronájmu bytu na jeden rok s tím, že jsou buď automaticky, nebo formou dodatku prodlužovány vždy o další rok. To by ale podle…
realitní zpravodaj
29. 11. 2023
Kdy je třeba v nájemním vztahu vytvořit dodatek k nájemní smlouvě
Kdy je třeba uzavřít dodatek k nájemní smlouvě? Jednoduše vždy, pokud je třeba upravit práva a povinnosti jedné ze smluvních stran. Nájemní smlouvu je třeba dle § 2237 občanského zákoníku vytvořit v…
realitní zpravodaj
22. 9. 2023
Je možné použít na prodej nebo pronájem nemovitostí vzorové smlouvy z internetu?
Nájemní smlouva k nemovitosti Dobře sepsaná nájemní smlouva je předpokladem seriózního smluvního vztahu mezi pronajímatelem a nájemcem. Pokud pronajímatel zakoupil investiční byt, má činžovní dům, v…
realitní zpravodaj
20. 7. 2021
Pronajímáte byt? Jaká jsou vaše práva a povinnosti
Povinnost informovat sousedy První povinností vlastníka je informovat sousedy, kdo v bytě bydlí. To znamená do jednoho měsíce po koupi bytu, resp. po jeho zápisu do katastru, musí sdělit sousedům,…
realitní zpravodaj
23. 4. 2021