Jak si vybrat vhodný sklad pro své obchodní podnikání
Mnoho dnes významných firem začalo svůj růst v rodinných domcích, se sklady v garážích či sklepních prostorách. Pokud však obchod prosperuje, nastane čas, kdy je třeba hledat nové skladové prostory.
Každé zboží potřebuje speciální zacházení. Pro zboží na paletách s využitím automatizace, robotizace a s ohledem na úspornost provozu, je třeba hledat sklad třídy A. Pro uskladnění nízkoobrátkového zboží či skladování na ploše je určená třída B, což jsou často starší průmyslové haly s velmi rozdílnou kvalitou. U těchto starších skladů jsou často vysoké provozní náklady na vytápění a osvětlení z důvodu nedostatečné izolace a použití starých technologií.
Některé výrobky musí mít speciální podmínky. Mezi ty nejčastější patří potravinářské výrobky. Sklady pro ně musí být vybaveny potřebnými technologiemi pro rozdílné teploty potravin, jako je chlazení, mrazení, pokojová teplota. Pozor je třeba dávat také na zabezpečení před škůdci, kteří dokážou zničit i zásoby za statisíce.
Podobné je to s chemickými výrobky, jako jsou barvy, ředidla a podobné zboží. V tomto případě bude nutné při prohlídce skladů klást důraz na požární zabezpečení, zvýšenou ochranu zaměstnanců před možnými haváriemi a úniky nebezpečných látek. Při prohlídce skladu by měl mít realitní makléř k dispozici kolaudační rozhodnutí, které jasně definuje, zda jsou pro takový provoz dané prostory vhodné, aby po podpisu smlouvy nevznikaly dodatečné náklady na úpravu skladu.
Udělejte si seznam důležitých parametrů
Prvním kritériem bude velikost skladu a jeho dostupnost. Co se týká velikosti, je třeba počítat s mírným rozvojem a pronajmout prostory, které mohou s firmou růst alespoň následujících pět let. Sklad by měl být dostupný nejen osobním autem nebo dodávkou, jak třeba bylo obvyklé doposud, ale i většími nákladními automobily.
Důležitým faktorem bude dále způsob vytápění a osvětlení vnitřních prostor, které ovlivňuje energetickou náročnost budovy. Prakticky pro všechny skladové provozy je dnes významná kvalitní dostupnost internetového pokrytí. Pokud sklad není součástí většího areálu, jehož zaměstnanci zabezpečují dohodnuté údržbové a úklidové práce, bude třeba počítat i s náročností údržby vnitřních i vnějších prostor, včetně například odhrabování sněhu v zimních měsících.
Umístění skladu je důležité pro zaměstnance i distribuci zboží
Důležitým faktorem pro výběr skladu je jeho umístění. Čím blíže bude sklad ke svým zákazníkům, tím rychleji a levněji je bude možné obsloužit. To však platí spíše pro sklady určené regionálním zákazníkům (například stavebniny, dřevo apod.). Ovšem v případě e-shopů, které dnes běžně působí minimálně na území celého státu, nebude umístění samo o sobě nejdůležitější. Proto se bude řídit výběr místa spíše sídlem firmy, případně návazností na dosavadní personál. Výhodou může také být, pokud bude sklad umístěn v blízkosti depa preferované přepravní firmy.
Na druhou stranu někdy je třeba dělat kompromis. Pro dosavadní zaměstnance bude důležité, aby jejich pracoviště bylo snadno dostupné hromadnou dopravou. Pokud tomu tak nebude, bude třeba počítat například s jejich svozem. Pokud nebude sklad ve velkém městě, ale dáte přednost levnějším prostorám v menší obci, je třeba brát ohled i na množství pracovních příležitostí v okolí tak, aby nebyl problém najít nové kvalifikované zaměstnance.
Jejich počet také určuje splnění hygienických norem, včetně počtu toalet, kapacity šatny a dalších prostor. Ani tyto faktory nelze podceňovat. V budoucnu by mohly znamenat další vícenáklady.
Výběr skladu je náročným, ale potřebným krokem v rozvoji každé firmy obchodující s reálnými výrobky. Podle zkušeností realitních specialistů trvá celá transakce průměrně šest měsíců od úvodního zadání ze strany klienta až po podpis nájemní smlouvy. Odborníci dokážou všechny etapy tohoto procesu dotáhnout do úspěšného konce.
Související články
Plánujete-li otevřít kamenný obchod, vybírejte pečlivě vhodnou lokalitu
Správná lokalita je základem úspěchu. Určitě není dobré otevírat obchod před podrobným průzkumem dané lokality. Záleží na tom, komu je obchod určen. Cílová skupina nesmí být malá. Rozhoduje, zda do…
realitní zpravodaj
9. 1. 2023
Jak vybrat ideální nemovitost pro malé podnikání
Když pečete, vaříte, prodáváte Provozovna, v níž chcete prodávat zboží denní potřeby, jako je pečivo, oblečení, obuv a podobné, bude vyžadovat přímý vstup z ulice. Nejlepší je samozřejmě vstup…
realitní zpravodaj
10. 6. 2021
Jak financovat nemovitost určenou k podnikání
Mnoho malých podnikatelů a živnostníků vykonává svou podnikatelskou činnost ve svých nemovitostech, v bytech či rodinných domcích či na pozemcích, které zároveň užívá celá rodina. Pokud si však chce…
realitní zpravodaj
24. 2. 2021
Co vše může ovlivnit čistý výnos nemovitosti
V procesu nákupu investiční nemovitosti a stanovení její skutečné ceny hraje její využití podstatnou roli. Předpokladem je samozřejmě řádné zanesení nemovitosti v katastru a její zkolaudování dle…
realitní zpravodaj
16. 11. 2020
Při prodeji restaurace je klíčová lokalita a návratnost do 10 let
10.5.2017 - Komerční nemovitosti mají svým provozovatelům v prvé řadě sloužit jako prostředek rozvoje podnikání a tvorby zisku. Jednou z možných oblastí investic jsou ty, které pokrývají základní…
realitní zpravodaj
10. 5. 2017