Prezentace nemovitostí v Česku? Často velmi neprofesionální
3.9.2010 - Pokud se nedaří prodat nebo pronajmout nemovitost, pak nemusí být chyba jen v nadsazené ceně, ale celkovém vzhledu a atmosféře, která zájemce odrazuje. Jitka Kobzová se rozhodla naučit Čechy kvalitně prezentovat své nemovitosti a nabízí službu, která je v cizině hojně využívaná, home staging.
Home staging znamená příprava nemovitosti k prodeji či pronájmu. Na mě to působí tak, že se v podstatě nejedná o nic jiného, než že se dům či byt uklidí, zútulní a okrášlí doplňky.
Kdyby to tak opravdu bylo, nebylo by na trhu tolik téměř neprodejných nemovitostí. Mnoho majitelů a realitních makléřů se totiž domnívá, že se dům nebo byt prodá vlastně sám a oni se nemusí vůbec snažit. Prodávají tak nemovitosti, které vůbec nelákají ke koupi. Na realitním trhu se tak běžně nabízí neuspořádané byty přeplněné věcmi nebo domy, ze kterých jde hrůza, i když jsou ve skutečnosti moc pěkné. Home staging je systém pravidel a zkušeností, které promění nemovitost tak, že bude lákat ke koupi nebo pronájmu. Jedná se o celý soubor změn, který může obsahovat například drobné opravy v domácnosti, účelné přemístění nábytku, ale také vytvoření atmosféry.
Cílem je prostor odosobnit a následně znovu zútulnit tak, aby se v něm potencionální kupci cítili dobře a dokázali si sebe představit jako budoucí majitele. To, na co jsou stávající majitelé pyšní, může být paradoxně příčinou nezájmu o nemovitost. Snad každý má doma rodinné fotografie, suvenýry z dovolené nebo sbírku něčeho co má rád. Pokud ale potencionální kupci spatří nemovitost zaplněnou cizími věci, neuvidí ji jako svůj nový domov.
Jak dlouho home staging provozujete v Česku?
Naše společnost HOME STAGING s.r.o. nabízí své služby od začátku tohoto roku. Home stagingu se ale profesionálně věnuji už dlouho. Mnoho let jsem strávila v zahraničí, zejména v Kuvajtu a později ve Velké Británii, kde jsem s touto činností začala a úspěšně vedu svoji firmu zaměřenou právě na tento obor a také interiérový design.
V loňském roce jsem se rozhodla vrátit zpět do České republiky a chtěla jsem koupit starší byt v centru Prahy. Byla jsem ale v šoku z toho, jak byly i poměrně drahé nemovitosti špatně a naprosto neprofesionálně nabízeny. To mě nakonec odradilo od koupě a investovala jsem do novostavby. Současně jsem si uvědomila, jak je obrovský rozdíl mezi prezentací nemovitostí v zahraničí v Česku. Mám skoro pocit, jakoby se majitelé a realitní kanceláře ani nesnažily o prodej a vlastně chtějí svým přístupem potencionální kupce odradit.
Jak si Češi oblíbili tuto službu a jací klienti vás oslovují?
Musím přiznat, že zájmem o naše služby neustále roste. Oslovují nás zájemci z celé republiky. Jsou mezi nimi jak přímí majitelé nemovitostí, tak i realitní kanceláře, které chtějí mít výhodu oproti konkurenci a nemovitosti prodávat rychleji.
Je jasné, že dobře vypadající nemovitost se prodá za více peněz a rychleji. Máte představu jak home staging zvedne cenu a sníží dobu prodeje?
Home staging dokáže vyřešit nepříjemnou situaci, kterou zažívá mnoho majitelů nemovitosti. Po celé měsíce nabízí svou nemovitost a zájemci nepřichází, i když už několikrát snížili cenu. V tu chvíli osloví home stagera, je tedy lepší tuto službu využít ještě před uvedením na realitní trh. Například americká Asociace Home Stagerů Real Estate Staging Association uvádí, že se upravená nemovitost prodá o 78% rychleji než nemovitost bez úprav a pomocí home stagingu je možné dosáhnout vyšší ceny až o 7%.
V případě, že vás klient osloví, následuje dvouhodinová konzultace, která přijde na 4.200 korun. Co všechno zahrnuje?
Nejprve klienty seznámíme s tím, jak vlastně home staging probíhá a jaké změny se během něj provádí. Už během první konzultace home stager provádí některé úpravy v jednotlivých místnostech a průběžně sděluje a navrhuje další tipy, jak nejlépe zapůsobí na zájemce o koupi. Další navrhované úpravy mohou provést klienti sami nebo jim home stager doporučí prověřené řemeslníky, služby a dodavatele. Výsledkem bude, že nemovitost působit prostorněji, světleji a vzdušněji. Už po první konzultaci a provedení základního home stagingu můžete vidět proměnu svého bytu nebo domu.
Jaké nejčastější chyby se u nás dělají při nabízení nemovitosti? A můžete porovnat se zahraničím?
Budu se opakovat, ale největší chybou je naprostá nepřipravenost nemovitostí k prodeji. Běžně se stává, že realitní makléř přijde, během několika málo minut udělá pár fotek a ty hned umístí nad internet. Přitom vůbec nepřemýšlí nad tím, jak bude nemovitost působit na potenciální kupce. Stejně tak v Česku stále chybí úcta ke kupujícím, což vidíme právě na fotografiích, které nemovitosti prezentují.
Mohla byste doporučit pár jednoduchých triků, které může každý jednoduše aplikovat u nemovitosti, kterou nabízí?
Home Staging je komplexní systém pravidel a znalostí. S jednoduchými proměnami svého domova ale může začít prakticky každý. Nejlepší volbou jsou neutrální barvy, a to jak u výmalby zdí, tak u nábytku a doplňků. Každý si tak může představit interiér ve svých oblíbených barvách. Důležité je uschovat osobní věci a provést nezbytné opravy. I zdánlivě malý problém jako jsou počmárané zdi, působí na kupujícího sině negativně a mohou ho zcela odradit od koupě. Rozhodně by majitelé neměli zapomenout na vchod do domu či bytu, špinavá rohožka nebo vrzající dveře vyvolávají nepříjemné pocity hned při vstupu do nemovitosti.
Začala jste vést také kurzy home stagingu. Jaký je o ně zájem a co je jejich náplní?
Založila jsem Akademii Home Stagingu, která nabízí vzdělání právě v tomto oboru nebo také z oblasti interiérového designu. Zájem o studium u nás neustále roste, dokonce jsme museli rozšířit prostory, ve kterých vyučujeme a rozšířit nabídku kurzů.
S home stagingem se u nás může seznámit každý v rámci základního kurzu, který je určený nejen pro budoucí home stagery, ale také pro realitní makléře nebo developery. Současně nabízíme dlouhodobý e-learningový kurz pro profesionály. Ten obsahuje komplexní informace, včetně toho, jak správně prezentovat nemovitost, objevit její silné stránky nebo psychologii home stagingu. Na konci kurzu jsou naši studenti připravení rozjet vlastní podnikání v oboru a oslovovat nové klienty. A to je mým cílem. Nechci předávat jen teoretické znalosti, ale pomáhat lidem k jejich profesnímu růstu a realizaci jejich snů.