Bude o luxusní reality v dalších letech zájem?
15.8.2011 - Luxusní reality patří do kategorie, která si nacházela svoji klientelu i během ekonomické recese. Nejen zahraniční, ale i tuzemští zájemci byli ochotni investovat v posledních třech letech do dražších nemovitostí sice méně, než v letech 2002-2008, ale i přesto neměli prodávající o zájemce příliš velkou nouzi. Jakým směrem se může tento sektor v dalších letech ubírat jsme se zeptali Michala Picha, ředitele realitní serveru www.realitymorava.cz
Očekáváte nárůst poptávky po luxusních nemovitostech?
Luxusní byty byly, jsou a vždy asi budou jen pro velmi vyhraněnou cílovou skupinu kupujících. Poptávka po takovém typu bydlení je hodně závislá na aktuální ekonomické situaci ve společnosti. Postupně se ovšem nejen u nás, ale i v mnoha evropských zemích, rozevírají pomyslné nůžky mezi lidmi s nízkými a vysokými příjmy. Lze tedy předpokládat, že se může, vzhledem ke zvyšování „dolarových milionářů“ v České republice, zvětšovat i okruh potencionálních zájemců o luxusní nemovitosti.
Vyplatí se stavebním firmám v dnešní době realizovat luxusní projekty?
Budou-li mít developerské společnosti dostatek kvalitních projektů, tak lze očekávat, že nemusí mít do budoucna velký problém s prodejem právě tohoto typu bydlení. Projekty ovšem nesmí být předražené! Byl jsem nedávno seznámen s jedním pražským projektem, který počítá s výstavbou 4 luxusních bytů, každý byt je na samostatném patře o výměře 250 m2, s vlastním bazénem a nádherným výhledem na Prahu. Developer ještě ani nezačal stavět a všechny byty jsou již rezervovány. Dokázal cenu jednoho bytu dostat pod 25 mil. A nutno podotknout, že se současně jedná o pasivní byty s minimálními nároky na spotřebu energie.
Dá se nějak specifikovat pojem "luxusní byt"?
Luxusní bydlení nemusí být známkou pouze vysoké ceny. Aby byl byt opravdu luxusní, tak by měl splňovat i několik základních faktorů:
Adresa – luxusní byt by měl být na významné adrese a nebo na místě, které je něčím velmi zajímavé, např. panoramatický výhled na Prahu, historická část města apod.
Atraktivita okolí – i okolí nemovitosti je jedním z parametrů, který může ohrozit poptávku po nemovitosti. A u luxusního bydĺení to platí dvojnásobně. Kvalita silnic, nízká kriminalita, potencionální riziko povodní, vzdálená továrna a mnoho dalších skutečnosti může mít nemalý vliv na prodejnost.
Použité materiály – luxusní byt by měl být realizován z kvalitních a nadčasových materiálů, ovšem s důrazem na praktičnost. Např. luxusní vana se dá prořídit za 100tis a nebo i za 750tis. Kč. Je ovšem otázkou, zdali je vana za tři čtvrtě milionu pro budoucího vlastníka opravdu tak moc důležitá. Většinou jsou v luxusních bytech používány přírodní materiály (dřevo, sklo, kov…)
Technologie – pokud se podíváme na byty nové nebo byty starší po kompletní rekonstrukci, tak by mělo být samozřejmostí např. vzdálené centrální řízení jednotlivých funkcí (nastavení klimatizace, topení atd.). Velmi často se setkáváme s napojením bytu na osobní počítač nebo mobilní telefon. Díky nespočtu aplikací si mohou obyvatelé těchto bytů nastavit např. klimatizaci před příchodem z práce a nebo zvýšit teplotu topení před příjezdem ze zimní dovolené. A to vše pomocí několika kliků na svém mobilním telefonu.
Služby – nedílnou součástí luxusních bytů by měly být také služby v domě, jakými je např. recepce, napojení alarmu na bezpečnostní agenturu, garáž, sauna, popřípadě posilovna či bazén.
A něco navíc - luxusní byt by měl mít také pomyslnou "třešničku na dortu." Něco, co vlastně vůbec nepotřebujeme, ale strašně moc to chceme. Prostě něco jedinečného. Například fresku ze 17. století na zdi v obývacím pokoji, výtah, kterým vstoupíme přímo do bytu či vanu přímo u okna s nádherným výhledem.
foto: Trigema a.s.