Development: Pro spekulativní developery už není místo
19.10.2010 - Společnost Trigema a.s. je nejen developerskou a stavební firmou, ale ve své kompetenci má třeba i realitní činnost či správu nemovitostí. Takovýto rozsah přináší zvláště v současné době mnohé výhody. O tom jaká je atmosféra na developerském poli jsme si povídali s výkonným ředitelem Trigema Real Martinem Malínským.
Nepochybně i vaše společnost musí v současnosti utahovat opasek, šetřit a bojovat o projekty. Co se u vás konkrétně změnilo za poslední dva roky, co jste museli ve své strategii přehodnotit a jakým způsobem se udržujete mezi konkurencí?
Naši dlouhodobou strategii aktivně přizpůsobujeme situaci na trhu. Snažíme se smysluplně využívat všech pozitivních a negativních informací z trhu, které cíleně shromažďujeme. Pečlivá analýza těchto dat vztažených k aktuální době nám umožňuje dělat rychlá strategická rozhodnutí. Slovo šetřit u nás nahrazujeme slovem zkvalitnit nebo inovovat. Za poslední dva roky jsme rovněž posílili procesy v rámci IT, což nám umožňuje držet tempo s konkurencí a v mnoha ohledech ji i převyšovat.
V čem hlavně pociťujete nepřízeň doby? Jsou to finance?
Podle našich aktuálních zkušeností je problém zejména v zájmu klientů o nové bydlení. Financování developerských projektů, respektive následné zahájení stavby je právě na tomto faktoru založeno. Nestavíme byty na sklad, stavíme byty reálným klientům a jejich zájem o daný projekt přímo ovlivňuje naše rozhodování a celkovou úspěšnost projektu.
V říjnu byla úspěšně zkolaudována II. etapa bytů projektu Barevné Letňany a podařilo se prodat většinu bytů. Byli jste nuceni jít s cenou dolů, abyste prodali?
Naše ceny byly od počátku nastaveny správně, a proto jsme nebyli nuceni slevovat. Tento jev rozhodně prokazuje naše zkušenosti, které se opírají o předchozí realizované projekty a kalkulace. Co projektům, zejména u konkurence neprospívá, jsou dodatečné ,,záchranné“ akce ve formách slev a akčních nabídek. Pokud dnes klient u bytu nevidí reálnou cenu odpovídající lokalitě a vybavení, tak byt nekoupí. Na trhu je dnes takto nevyvážených bytů opravdu dost.
O jaké typy nových bytů je z vaší zkušenosti největší zájem, a jakých je nedostatek?
V současné době zaznamenáváme největší zájem o byty 2+kk (kolem 50 m2) a menší 3+kk (do 80 m2). O nedostatku jakýchkoli bytů se nyní v Praze hovořit nedá, nabídky developerů obsahují stovky volných bytů všech velikostí.
Myslíte si, že za vaším úspěšným prodejem postavených projektů může dobrá kooperace a propojenost - tedy že jako společnost fungujete nejen jako developer, ale také jako stavební firma i realitní kancelář? V čem máte oproti jiným developerům v tomto výhodu?
Ano, to považujeme za naši klíčovou výhodu. Umožňuje nám to především maximální přesnost v kalkulacích a koordinaci všech procesů po celou dobu přípravy, realizace a dokončení projektu. Nesmíme rovněž zapomenout na naši správu nemovitostí, která nastupuje po předání jednotek klientům. U našich projektů má klient zaručeno, že po celou dobu komunikuje pouze s Trigemou.
Jak moc je pro vás důležitá reklama při kontaktu s potencionálními klienty?
Naše největší reklama je poctivě provedená stavba a také reference z realizovaných projektů. Současně s tím se snažíme o kreativní reklamu tak, aby byla cílená přímo na naše koncové zákazníky.V rámci reklamy používáme standardní nástroje, tzn. webové stránky, bannery, billboardy a tištěnou inzerci.
Nemáte pocit, že je v Praze tzv. „přestavěno“, tedy že už nové byty nejsou potřeba, nebo je stále poptávka po novém bydlení velká?
Je pravda, že bytů v Praze je nyní nadbytek, ale je třeba rozlišovat, které jsou prodejné - tedy zda jsou ve vhodné lokalitě, zda mají potřebnou kvalitu a zda zaručují klientům všechna jejich očekávání. U našich projektů se úspěšně daří držet cenu, kvalitu a lokalitu tak, aby klienti nekupovali jen byt, ale komplexní bydlení, včetně služeb a občanské vybavenosti. Po takových projektech bude poptávka stále.
Nové bydlení se stále ještě prodává hlavně na papíře, tedy aniž by bylo nedokončené, což přináší často velké problémy. Přijde podle Vás doba, kdy se i tohle změní?
Vrátím se k předchozí myšlence o dobrých referencích. Stabilní a zavedená firma by měla být zárukou, že neprodává zajíce v pytli. Na trhu se nyní výrazně zúžil prostor pro spekulativní developery, kteří postaví byty, prodají je a skončí. Naše filozofie je mnohem hlubší. Každým nově postaveným domem nebo rekonstrukcí si vymezujeme postavení na trhu, upevňujeme značku kvality s tím spojenou a v neposlední řadě i rozšiřujeme základnu spokojených klientů. My neprodáváme byty na papíře, my prodáváme reálné projekty, za reálné ceny a proto si nás klienti na developerském a realitním trhu vybírají.
Vaše společnost se zabývá rovněž rekonstrukcemi. Nenutí vás situace, abyste místo nových projektů realizovali raději opravy a rekonstrukce starších nemovitostí?
Portfólio činností v rámci holdingu Trigema není založeno jen na developerské části. Souběžně s novou výstavbou pracuje naše stavební část holdingu na rekonstrukcích, zateplování bytových domů, průmyslových objektech a objektech občanské vybavenosti. Tato kombinace nám umožňuje rozvíjet další projekty, které sami jako investor vlastníme, nebo které stavíme jako generální dodavatel stavby. Pokud by se situace na rezidenčním trhu nějakým výrazně negativním směrem zkomplikovala, stále se budeme mít o co opřít.
Jitka Vrbová