Podpis smlouvy odstartoval ojedinělý projekt spolupráce
7.10.2010 - Podpisem smlouvy o spolupráci odstartoval dnes v Olomouci ojedinělý projekt výstavby tramvajové trati a související infrastruktury, na kterém se podílí město Olomouc a soukromý investor SMC Development a.s. Pokud půjde vše podle plánů, lidé ze sídlišť v jižní části Olomouce za dva roky dojedou do centra města pohodlně tramvají. Podobná akce v oblasti městské infrastruktury, na níž se podílí veřejný a soukromý sektor, nemá v České republice obdoby.
O náklady na trať i související infrastrukturu, přesahující 750 milionů korun, se oba investoři podělí. Město Olomouc zaplatí přibližně 350 milionů korun, developer nové čtvrti Šantovka, která vznikne v lokalitě bývalého závodu Milo, pak uhradí zbývajících asi 400 milionů. Smlouvu o vzájemné spolupráci v oblasti infrastruktury podepsal olomoucký primátor Martin Novotný a vedení společnosti SMC Development a.s. v místech, kudy nová trať povede.
Spojení soukromého investora a samosprávy v takto velikém projektu je ojedinělé v celé České republice. Přínosu veřejně prospěšného projektu využijí jak lidé žijící v městských částech Nové sady či Povel, tak obyvatelé a návštěvníci nové čtvrti Šantovka, kterou staví SMC Development a.s. a která zahrnuje výstavbu obchodní galerie, bytových domů a administrativního komplexu.
Nová tramvajová trať o délce 1400 metrů povede od tržnice přes Šantovku, po břehu Mlýnského potoka a řeky Moravy na ulici Velkomoravskou, Rooseveltovu a Trnkovu. V budoucnu pak město počítá s jejím prodloužením po Zikově ulici až na ulici Schweitzerovu a Voskovcovu. V Olomouci byl poslední tramvajový úsek uveden do provozu v roce 1997. Spojil tržnici s Hlavním nádražím přes třídu Kosmonautů. V současné době má tramvajová trať v Olomouci délku 30 kilometrů a na sedmi linkách ji obsluhuje 61 tramvají MHD.
Město může na výstavbu získat zhruba 2/3 nákladů z tzv. Švýcarských fondů. Projektová žádost o dotaci postoupila do dalšího kola a má reálnou šanci na úspěch. SMC Development a.s. připravuje na svoje náklady veškerou projektovou dokumentaci potřebnou
jak k získání stavebního povolení, tak i pro výběr dodavatele stavby. Financovat pak bude všechny komunikace, kromě samotné tramvajové trati, jako jsou lávky, mosty, cyklostezky, chodníky, silnice a další doplňkovou infrastrukturu.
Začátek stavby nové trati úzce souvisí se zahájením výstavby obchodní galerie, proto město uzavřelo s investorem smlouvu o spolupráci a plánovací smlouvu, která přesně stanoví kdo, kdy a jakou část infrastruktury vybuduje. Smlouvy obsahují i časovou posloupnost, dokdy musejí být jednotlivé části zkolaudovány i jakým způsobem dojde k majetkovému vypořádání při rozdělení pozemků a věcných břemen.
Multifunkční projekt Šantovka vyrůstá v bývalém továrním areálu Milo a okolních pozemcích nedaleko historického centra Olomouce. Na ploše zhruba 11 hektarů vznikne nejdříve obchodní galerie, poté investor plánuje bytovou čtvrť a administrativní centrum. Obchodní galerie nabídne 46 000 m2 pronajímatelných ploch a 1000 parkovacích míst v bezprostřední blízkosti centra města. Společnost SMC Development a.s. investuje do výstavby nové čtvrti více než 10 miliard korun. Stavební práce by mohly začít na jaře roku 2011, otevření obchodní galerie i tramvajové trati je naplánováno na podzim roku 2012.
Zdroj foto: santovka.cz