Reference na realitních webech – věřit či nevěřit?
Jedním ze základních vodítek při výběru profesionální realitní společnosti, které chcete svěřit zprostředkování prodeje či pronájmu vaší nemovitosti, je jistě doporučení osob, které mají vlastní zkušenost se službami, které hledáte. Spokojený klient, který je navíc svou zkušenost ochoten předat dál, může být velmi důležitým jazýčkem na vahách, zda vybrat právě tuto realitní kancelář.
Když začnete hledat realitní kancelář, která by měla prodat vaši nemovitost, nechcete narazit na někoho, kdo nesplní vaše zadání. Ale přitom na internetu je tolik nabídek a tolik webových prezentací! Kterou si tedy vybrat? Reference klientů mohou být tím, co vás přesvědčí, že právě tato realitní kancelář nebo tento makléř je tou správnou volbou. Jenže – dá se jim věřit?
I na recenzi existuje zákon. Věřili byste?
Spotřebitelskou recenzi definuje novela zákona o ochraně spotřebitele, platná od 6. ledna 2023, jako „hodnocení výrobků nebo služeb provedeného spotřebitelem“. Pod tím si pak už můžeme představit cokoli od slovního hodnocení, po udělování známek, hvězdiček a podobně.
Podle novely zákona mají být spotřebitelé chráněni mj. před falešnými recenzemi. Aby se zabránilo zveřejňování falešných, klamavých recenzí, má nově prodávající povinnost informovat spotřebitele, zda jsou na jeho stránkách zveřejňovány recenze, které pocházejí skutečně od spotřebitelů, kteří výrobek nebo službu zakoupili. Podnikatel také nesmí spotřebitelskou recenzi jakkoli zkreslit, natož uveřejnit smyšlenou recenzi.
Je pochopitelné, že při pohledu na webové stránky některých realitních společností si říkáte, jak je možné, že jsou všude tak kladné a nadšené recenze. Jsou opravdu ti makléři tak báječní? Opatrnost je možná namístě, podezíravost nikoli. Některá hodnocení lze poměrně snadno ověřit. To jsme vyzkoušeli.
Na webech některých makléřů se totiž neobjevují jen jména, případně město, odkud klient pochází, ale také portréty klientů, jejich funkce a název společnosti, pro kterou pracují, nebo v rámci níž se na danou realitku obrátili. A ty stačí jen zadat do vyhledávače a hle! Objeví se manažer nábytkářské firmy, která hledala prostory a fotografie odpovídá té, které je na webu dané makléřky. Stejně tak je to s podnikatelem ve vinařství či moderátorem. Některé realitní kanceláře mají na webu dokonce videoreference. Máte tak možnost vidět a slyšet klienty a nemovitost, jejíž prodej či nákup byl realizován.
Jestliže se nevyznáte v realitní sféře, můžete se po zhlédnutí referencí zaměřit pro definitivní rozhodnutí ještě na několik dalších informací. Například je to specializace. Ne všichni makléři musí být odborníky na chalupy a chaty, nebo naopak na průmyslové objekty a kanceláře. Vyberte si takového, který se pohybuje ve vámi potřebné oblasti. Stejné to je s regionální působností. Lépe se bude zřejmě spolupracovat s makléřem, který perfektně zná Podkrkonoší, kde potřebujete prodat chalupu než s někým, kdo prodává luxusní pražské byty.
Dalším kritériem pro volbu makléře mohou být roky praxe, dosažené odborné vzdělání, certifikáty, a zcela jistě pojištění. Někteří mají na webových stránkách zveřejněnou zjednodušenou verzi smlouvy s pojišťovnou, kde je vidět, na jakou částku a pro jakou událost jsou pojištěni. Napomoci může také členství v profesních organizacích, uveřejnění konkrétních spolupracujících organizací či specialistů z oblasti práva či financí, s nimiž většina kanceláří spolupracuje externě.
Dnešní sociální sítě umožní dohledat leccos, a tak si můžete některé recenze, resp. jejich autory, opravdu najít a ověřit. Poslední možností je zeptat se přímo makléře, zda může zprostředkovat kontakt s některým ze svých bývalých klientů. Každopádně pečlivý výběr je na místě. Případnými nepravdivými recenzemi by makléř porušoval zákon. A jestliže by ho porušil v takovém „banálním“ případě, jak by asi dopadla celá realitní transakce?
Související články
3+1 chyb při prodeji nemovitosti: Čemu se vyhnout, abyste nepřišli o čas ani peníze?
„Majitelé se často snaží prodej nemovitosti vyřešit svépomocí, ale právě tehdy se mohou dopustit zásadních chyb. Tyto chyby pak nejen snižují šance na úspěšný prodej, ale i reálnou hodnotu prodávané…
realitní zpravodaj
15. 11. 2024
Podvodné pronájmy tahají z lidí peníze. Jak se nenechat napálit?
Již před několika lety na to upozornily některé realitní portály, a i když se snaží takové inzeráty vyhledávat a mazat, podvodníci mají stále sofistikovanější metody, jak zájemce o pronájem připravit…
realitní zpravodaj
7. 12. 2023
Pojištění odpovědnosti realitního zprostředkovatele chrání i klienty realitních kanceláří
Pojištění odpovědnosti za výkon profese bylo dříve pouze dobrovolné. Již v minulosti ukládaly tuto povinnost například stanovy Asociace realitních kanceláří pro své členy, stejně tak i Evropský klub…
realitní zpravodaj
30. 5. 2022
Reference jsou pro makléře důležitou součástí prezentace
Může se zdát, že stačí vybrat si velkou realitní kancelář, jejíž reklamu jste třeba právě teď zahlédli u dálničního sjezdu. Ale nestačí vybrat si realitní kancelář. Důležité je vybrat si vhodného…
realitní zpravodaj
23. 9. 2021
Na co se připravit při prodeji nemovitosti bez realitní kanceláře
Příprava nemovitosti k prodeji Jestliže prodáváte pozemek, je celkem jednoduché udržet na něm pořádek. Zvláště pokud jste jej v minulé době nepoužívali jako odkladiště nepotřebných věcí. Prodáváte-li…
realitní zpravodaj
3. 8. 2021