Na co se připravit při prodeji nemovitosti bez realitní kanceláře

realitní zpravodaj

3. 8. 2021

Při rozhodování o prodeji nemovitosti hraje podstatnou roli její cena. Každý se snaží dosáhnout nejvyššího možného zisku, který mu prodej dokáže přinést. A to i za cenu, že ušetří služby realitního makléře a rozhodne se prodat svou nemovitost sám. Ovšem prodej nemovitosti bez realitní kanceláře je pracný a časově velmi náročný.

Příprava nemovitosti k prodeji
Jestliže prodáváte pozemek, je celkem jednoduché udržet na něm pořádek. Zvláště pokud jste jej v minulé době nepoužívali jako odkladiště nepotřebných věcí. Prodáváte-li byt nebo dům, je třeba jej pečlivě uklidit. Pokud je nemovitost prázdná, stačí ji vymalovat bílou neutrální barvou, uklidit podlahy, umýt okna.

Jestliže není v úplně dobrém stavu, opravte ty nejdůležitější věci. Zájemci nemusí vadit odpadaná omítka, ale díra ve střeše nebo prasklé sklo v okně bude důkazem, že se o nemovitost dlouho nikdo nestará. A že její rekonstrukce bude náročnější, než se na první pohled zdá.

Složitější situace je, pokud v nemovitosti bydlíte. V tom případě je třeba podívat se na interiér a pokud jde o dům, i na přilehlý pozemek, cizíma očima. Měly by se uklidit drobnosti, cetky, suvenýry, vysloveně osobní věci. Tak, aby si zájemce mohl udělat alespoň nějakou představu o prostoru.

Stanovení ceny
Orientační cenu lze získat z cenových map a online kalkulaček na různých realitních serverech. Dalším krokem je prozkoumat ceny podobných nemovitostí v okolí. Cenu však neovlivňuje jen skutečný stav nemovitosti. Důležité jsou i další faktory.

Připravte se na to, že zájemce se bude ptát také na okolí, možnosti nakupování, služeb, škol, volnočasových aktivit. Určitě ho bude zajímat, jak je spravován dům, jaké poplatky do fondu oprav, či kdo jsou nejbližší sousedé. Tato všechna témata je třeba mít připravená k zodpovězení. Jestliže teprve při prohlídce začnete v zásuvkách hledat účty za plyn a elektřinu, bude to působit trapně.

Příprava inzerce
Žádná nemovitost se neprodá bez pečlivě připravené inzerce. Čím více informací nabídnete, tím lepší cílovou skupinu oslovíte. Také je třeba prodávaný objekt profesionálně nafotit, a to tak, aby působil atraktivně. Nikdo není zvědavý na prosezený gauč, nepořádek na pracovním stole a věšák obložený kabáty a čepicemi. Před focením vše ukliďte. Pro maximální účinek se dnes interiéry speciálně aranžují. Zabývají se tím odborníci na tzv. homestaging. Ovšem stejně pak musí vypadat skutečnost. Přijde-li zákazník, který podle fotografií očekává atraktivní byt a zjeví se mu běžný rodinný nepořádek, asi prohlídku rychle ukončí.

Zadání inzerce
Zde je další stupeň, který musí prodávající bez realitní kanceláře zdolat. Ne na všech realitních serverech lze inzerovat zdarma. Například na realitních serverech realityčechy.cz a realitymorava.cz je možná pouze inzerce realitních kanceláří a developerských společností. Je jich několik, kde je to možné, avšak i ty mají omezené možnosti. Inzerce zdarma je většinou pouze na jeden měsíc. Pokud se prodlužuje, tak za úhradu. Také zvýraznění inzerce se platí.

Na těch nejnavštěvovanějších realitních serverech je třeba počítat s platbou od 300 až do 2 000 Kč/měsíc. A to ještě bez zvýraznění či posunutí na přední příčky.

Čas a právní záležitosti
Pokud zdoláte přípravu, přijde čas na skutečný prodej. Kupující se málokdy najde během týdne. Počítejte tedy s velkou časovou náročností, kterou zabere sjednávání prohlídek, prohlídky samotné, korespondence se zájemci, poskytování dodatečných informací a další a další telefonáty a prohlídky. Proces prodeje nemovitosti je i pro kvalitního realitního makléře záležitostí mnohdy i na několika měsíců.

Když se najde zájemce, čeká vypracování a uzavření rezervační smlouvy, kupní smlouvy, zajištění úschova kupní ceny, a konečně podání návrhu na zápis do katastru nemovitostí. Alespoň u smluv je třeba počítat s radou odborníka. Různé obecné návrhy vyskytující se na internetu se nedoporučuje využívat. Každá nemovitost má svá specifika, která je třeba respektovat. Pokud budou v kupní smlouvě faktické chyby, nemusí dojít k zápisu do katastru. Ale i reklamace nemovitosti je nemilou záležitostí, která může celý obchod zhatit.

Provize realitní kanceláře za celý proces prodeje nemovitosti se podle doporučení Asociace realitních kanceláří pohybuje ve výši 3–5 % z prodeje nemovitosti. Zvažte, zda není lepší ušetřit si všechny starosti a čas a svěřit prodej profesionálům. Navíc bývá provize napočítátna nad požadovanou cenou prodávajících. Prodávající tedy dostanou, na čem se domluvili a provize je o tuto částku navýšena. Vždy ale záleží na dohodě s konkrétním realitním makléřem.

Hlavním důvodem, proř oslovit raději profesionála, je jeho znalost daného trhu. Mnohdy se totiž díky realitnímu makléři prodá nemovitost za vyšší cenu, než s jakou prodávající původně počítal. Zapomínat by se také nemělo například na výše zmínění homestaging a právní zajištění celého obchodu

Související články

5 nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti

10.12.2018 - Pokud se někdo rozhoduje pro prodej nemovitosti, tak ji většinou plánuje prodat za nejvyšší cenu, současně by byl zajisté rád, kdyby zvládl celou transakci co rychleji. Pokud jsou ovšem…

realitní zpravodaj

8. 12. 2018

Prodej bez realitky, nebo raději s ní?

19.3.2018 - V České republice je každoročně realizována cca polovina všech prodejů nemovitostí bez účasti realitní kanceláře. Bez realitky je sice jedna z alternativ prodeje nemovitostí, ovšem…

realitní zpravodaj

19. 3. 2018

Rizika prodeje nemovitosti bez realitní kanceláře

25.5.2015 - Inzerovat nemovitost v dnešní době není žádný problém. Spousta prodejců tak neváhá jednat na vlastní pěst a nabídne svou nemovitost bez účasti realitní kanceláře. Ušetří tak čas hledáním…

realitní zpravodaj

25. 5. 2015

Nemovitosti v nabídce

ulice Školní, Břeclav
4 250 000 Kč
prodej
prodej
Obsahuje 3D prohlídku
ulice Palackého, Třinec
1 990 000 Kč
prodej
prodej
Copyright © 2006–2024 EuroNet Media s.r.o. | www.realitycechy.czZpracování osobních údajůNastavení souhlasu s cookies