Pro podání návrhu na vklad již nemusíte na katastr nemovitostí
Elektronizace státní správy je v některých případech pojmem, s nímž si spojujeme spíše těžkosti a komplikace. Její zavádění sice probíhá již více než deset let, ale stále musí občan pro mnoho činností a informací přímo na úřad. To neplatí u katastrálního úřadu. Jednak tu máme datové schránky a elektronickou poštu, ale především je na webových stránkách katastrálního úřadu formulář, jehož prostřednictvím lze podat návrh na vklad on-line.
S aplikací mohou pracovat jak jednotlivci (tzv. anonymní uživatelé), tak uživatelé přihlášení, což jsou většinou realitní kanceláře, notáři či právníci, kteří návrhy podávají častěji. Anonymní uživatel se do aplikace přihlásí prostřednictvím Identity občana, tzv. přihlášení uživatelé pak prostřednictvím svých zákaznických účtů v Dálkovém přístupu do katastru nemovitostí.
Výhodou přihlášených uživatelů je rozšířená funkčnost. Mají například možnost přidávat nemovitosti z listu vlastnictví, doplňovat účastníky o vlastníky nemovitostí, ukládat si rozpracované návrhy, vytvářet si vzory a další.
6+1 možnost
Pro uživatele aplikace je připraveno šest scénářů, které zohledňují nejčastěji používané situace vyžadující podání návrhu na vklad.
Jsou to prodej a darování veškerých vlastněných nemovitostí, prodej a darování určitého výběru z vlastněných nemovitostí, darování a současné zřízení věcného břemena, směna nemovitostí, zřízení věcného břemena či liniového věcného břemena, a prohlášení vlastníka o vymezení jednotek v domě.
Kromě těchto šesti scénářů je připraven ještě sedmý, nazvaný úplný, který zahrnuje téměř celou šíři možných případů, jež mohou při přípravě návrhu na vklad nastat. Uživatelé – notáři registrovaní v Dálkovém přístupu – mají navíc k dispozici scénář, který jim umožňuje podat „ohlášení soudního komisaře“ (pravomocné usnesení vydané v řízení o dědictví).
Každý scénář je rozdělen do několika kroků
Jejich seznam je zobrazen v záhlaví aplikace a je stále viditelný. Aplikace provede uživatele jednotlivými kroky návrhu na vklad, na jehož konci vznikne dokument ve formátu PDF, který je možné si jednak uložit a vytisknout, a také k němu přidat příslušné přílohy, elektronicky podepsat a návrh podat. Každý krok je opatřen podrobnou nápovědou, která usnadní jeho vyplnění.
Navíc aplikace průběžně sleduje, jaké údaje uživatel zadává, a když zjistí chybu, objeví se na obrazovce zpráva. Pokud jde o chybu, která brání v pokračování přípravy návrhu, je třeba ji opravit, a pak je teprve možné přesunout se do dalšího kroku. Pokud jde o chybu, která není kritická, ale může naznačovat nějaké nesrovnalosti mezi zadanými údaji, uvidí uživatel na obrazovce upozornění, ale je možné ve vyplňování dále pokračovat.
Aplikace ukládá návrh na vklad průběžně, nejen při kliknutí na ikonku „Uložit“ v záhlaví aplikace. Takže i při pomalejším vyplňování nebo vracení se o krok zpět by se neměla aktuální data ztratit.
Bez přesných údajů to nepůjde
Návrh na vklad v elektronické podobě ovšem vyžaduje přesnou identifikaci navrhovatelů, a také některé přílohy, které musí být také v elektronické podobě. Je to především vkladová listina (většinou smlouva – kupní, darovací atd.). Ta může v elektronické podobě originálně vzniknout, nebo do ní být převedena z listinné podoby. Pokud vkladová listina vznikne v listinné podobě, musí být převod do elektronické podoby proveden tzv. autorizovanou konverzí. To znamená, že je nutné před provedením autorizované konverze nechat podpisy na této listině úředně ověřit.
Vkladová listina ale může vzniknout přímo v elektronické podobě. Ta musí být ve formátu PDF (event. PDF/A), a především musí být všemi smluvními stranami elektronicky podepsána elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu nebo kvalifikovaným elektronickým podpisem. Elektronické podpisy musí být vloženy do dokumentu a musí k nim být připojeny certifikáty, na kterých jsou tyto podpisy založeny. Listina také musí být opatřena kvalifikovaným elektronickým časovým razítkem.
Pro možnost kompletně podat ohlášení elektronickou cestou prostřednictvím této aplikace je tedy nutné, aby uživatel vlastnil kvalifikovaný certifikát akreditované certifikační autority (např. I.CA, Postsignum, eIdentity) určený pro elektronický podpis. Nelze použít komerční certifikát (public), protože ten není určen pro účely komunikace v rámci veřejné správy.
Související články
Způsob využití pozemku se bude odvozovat podle evidence v katastru nemovitostí
Zákon o dani z nemovitých věcí nově definuje způsob využití pozemku, což je především důležité pro výši platby daně. Primárně se nyní dle zákona vychází ze způsobu využití, který je pro daný pozemek…
realitní zpravodaj
18. 1. 2024
Kdo a jak platí poplatky katastru nemovitostí
Správní poplatky a úplaty související nejen s podáním návrhu na vklad jsou uvedeny v sazebníku katastru nemovitostí. Vydání výpisu nebo opisu z katastru nemovitostí, z dřívějších pozemkových evidencí…
realitní zpravodaj
13. 12. 2023
Co vše se zapisuje do katastru nemovitostí
Věcná práva jsou charakterizována vztahem osoby k věci, jejíž právní osud sledují. Projevuje se to tak, že působí i vně závazku, tedy vůči neomezenému okruhu dalších osob, které jsou povinny zdržet…
realitní zpravodaj
4. 12. 2023
Jak může stavební uzávěra omezit nakládání s pozemkem
Stavební uzávěru používají obce při procesu schvalování nového územního plánu nebo jeho změn. Územní plán je totiž závazný ve způsobu využití jednotlivých pozemků. To znamená, zda to budou pozemky…
realitní zpravodaj
28. 2. 2023
Jaký je rozdíl mezi stavebním pozemkem a parcelou?
Pozemek nelze úplně zničit. Lze jen ovlivnit jeho hodnotu, a to někdy velmi podstatně. Pozemky se liší především svým umístěním a využitím z hlediska technického, právního a komerčního. Hodnotu…
realitní zpravodaj
7. 6. 2021