Home office a sdílené kanceláře jsou trendem budoucnosti
Během pandemie koronaviru se stala práce z domova běžným standardem pro všechny profese, které to umožňují. Po skončení tohoto období však u mnoha firem vyvstává otázka, zda a do jaké míry v práci z domova pokračovat. Má to určitě své výhody pro zaměstnavatele i zaměstnance.
Podle průzkumu společnosti CBRE po letech pandemie a nutnosti práce z domova začaly během minulých dvou let firmy v celé Evropě preferovat tzv. hybridní model práce. Což znamená částečnou práci z domova. Také proto se mění pohled na pracovní místa a velikost a strukturu kanceláří. Jasná většina z oslovených firem (89 %) předpokládá, že v horizontu dvou let budou alespoň část jejich portfolia napříč Evropou tvořit servisované kanceláře anebo coworkingová centra (flexi offices). Přičemž mezi důležitými parametry pro samotné kancelářské jednotky a jejich vnitřní prostředí, jasně dominuje flexibilita prostor, která umožní prostorové uspořádání upravovat podle aktuálních potřeb.
Flexibilita prostor je dnes trendem nejen u malých firem, ale i u velkých korporátních celků. Některé firmy si proto ponechávají část tradičních kanceláří, ale k tomu přidávají flexibilní kanceláře v coworkingových centrech s tím, že zaměstnancům umožňují také práci z domova. Průzkum CBRE uvádí, že větší firmy, včetně nadnárodních koncernů, které přicházejí do flexibilních coworkingových center, požadují své samostatné prostory například s kapacitou pro šedesát osob, a k tomu chtějí využívat zasedací místnosti, sdílené kanceláře a společné prostory. Výhod takového uspořádání je hned několik.
V minulosti byly kancelářské prostory vyhledávány především na základě čtverečních metrů. Dle současných norem by měl mít jeden zaměstnanec plochu zhruba 8 m2. Pokud má však mít i prostor pro jednání či odkládání pracovních pomůcek, měla by to být plocha dvojnásobná. Ovšem jestliže bude firma plánovat, že někteří zaměstnanci budou částečně pracovat z domova, může pronajmout menší plochu, v níž se budou pracovníci střídat.
A to umožňují právě coworkingová centra, která mohou nabídnout různě velké plochy k pronájmu, nebo také jen sdílené stoly či kanceláře. Firma si pak může pronajmout například jednu kancelář pro vedení firmy, druhou pro kreativní a ekonomický tým, který může být dvakrát větší, než kolik bude v kanceláři míst. Budou totiž v dohodnutých intervalech střídat home office s prací v kanceláři. A třetí možností je například pro IT a obchodní profese, u nichž bude převažovat práce doma nebo v terénu, objednat na vybrané termíny volný pracovní stůl.
K tomu přistupuje další finanční benefit, a to je úspora za vybavení kanceláří a služby, které by si firma musela na samostatném pracovišti zajistit, avšak v centru je bude sdílet s ostatními nájemci. Coworkingová centra jsou vybavena moderním nábytkem s důrazem na ergonomii a pohodlí, ale také nejmodernější technikou a technologiemi, které umožňují například na dálku zajistit volné místo v garáži, monitorovat okolí, neomezený dvacetičtyřhodinový přístup do objektu či nabíjení elektromobilu. Možné je využívat nejen společnou kuchyňku či kavárnu, ale také služeb recepce, která zajistí příjem a odeslání zásilek, ohlášení návštěv, či další administrativní práce, i služby ostrahy.
Nemalou výhodou, kterou uvádějí překvapivě i velké firmy, je sdílení společných prostor s lidmi různých profesí. Zjišťuje se, že možnost potkávat nejen své spolupracovníky, ale také zaměstnance jiných firem či freelancery, znamená neformální výměnu informací, sdílení různých zkušeností a pohledů na určitou problematiku, což často může přinést do firem nové nápady a zajímavá řešení.
Již od 1. ledna 2021 bylo do zákoníku práce zavedeno sdílené pracovní místo. Návrh nového zákoníku práce, který má být schválen během letošního roku a částečně uveden do praxe již od druhého pololetí 2023, k tomu přidává možnost práce z domova, a to především pro zaměstnance pečující o dítě do 9 let nebo těhotné zaměstnankyně. To vše bude zřejmě přispívat ke zmenšování vlastních kancelářských prostor a k přesunu do flexibilních coworkingových kanceláří, kde zaměstnanci mohou řešit společné problémy, a následně část práce vykonávat v pohodlí svého domova.
Související články
Hitem se stávají chytré kanceláře, které zajistí vyšší pracovní komfort
Základem je spolupráce a propojení základních systémů. Dnes často využívaná zkratka HVAC znamená propojení několika technologií do jedné řídící jednotky. V tomto případě to je vytápění, klimatizace,…
realitní zpravodaj
14. 7. 2023
Díky stále častější práci z domova kanceláře nezaniknou, jen se promění
V posledních dvou letech si prakticky všichni, jimž jejich režim umožňuje práci z domova, vyzkoušeli pracovat takřka v teplácích. Tak zvaný home office se stal během epidemie koronaviru nejen…
realitní zpravodaj
14. 11. 2022
Jak vybrat ideální nemovitost pro malé podnikání
Když pečete, vaříte, prodáváte Provozovna, v níž chcete prodávat zboží denní potřeby, jako je pečivo, oblečení, obuv a podobné, bude vyžadovat přímý vstup z ulice. Nejlepší je samozřejmě vstup…
realitní zpravodaj
10. 6. 2021
Jak financovat nemovitost určenou k podnikání
Mnoho malých podnikatelů a živnostníků vykonává svou podnikatelskou činnost ve svých nemovitostech, v bytech či rodinných domcích či na pozemcích, které zároveň užívá celá rodina. Pokud si však chce…
realitní zpravodaj
24. 2. 2021
Může sloužit nebytový prostor k bydlení?
Ateliér či studio jako zajímavý bytový prostor dnes nabízejí developeři i v nových projektech. Také suterénní "byt" s pěknými okny a pár schody na zahradu v malém bytovém domě může být zajímavou…
realitní zpravodaj
21. 4. 2020