Díky stále častější práci z domova kanceláře nezaniknou, jen se promění
V roce 2021 developeři dokončili nejméně nových kancelářských projektů za posledních několik let. Celkem šlo o 56,5 tisíce metrů čtverečních, což bylo téměř o dvě třetiny méně než v roce 2020. Bude tento trend pokračovat? Jak se ukazuje, tak zřejmě ne.
V posledních dvou letech si prakticky všichni, jimž jejich režim umožňuje práci z domova, vyzkoušeli pracovat takřka v teplácích. Tak zvaný home office se stal během epidemie koronaviru nejen nezbytný, ale často i oblíbený, až to vypadalo, že kanceláře v příštích letech osiří a práce z domova se stane pro mnoho firem výhodnou metodou. Ale není tomu tak.
Některé firmy sice přehodnotily plochu, kterou zabírají jejich kanceláře, nicméně většinou se ukazuje, že bez klasického osobního kontaktu není práce taková, jaká by měla být. Telekonference nenahradí plnohodnotně porady, schůzky, potkávání na chodbách i třeba čas strávený obědem, během něhož se může z obyčejné debaty vyklubat dobrý nápad.
Podle časopisu Nature to potvrdila studie, provedená na více než 60 tisících zaměstnancích společnosti Microsoft, která analyzovala pracovní návyky před pandemií a během ní. Zjistilo se, že práce z domova způsobila pokles spolupráce mezi týmy. Lidé se spolu méně bavili a komunikace se zpomalila.
A tak developeři zřejmě nemusejí mít strach, že by plánované kancelářské budovy v budoucnu neobsadili. Je nutné však očekávat, že jejich uspořádání bude trochu jiné než doposud. U mnoha velkých firem s převahou kancelářské práce se prosazuje tzv. hybridní způsob, kdy zaměstnanci chodí do kanceláře třeba jen dva či tři dny v týdnu a u svého stolu se střídají s jiným kolegou. Více se naopak prosadí společné prostory, určené pro brainstorming, společná jednání a práci v týmech.
Loni odstartovali developeři projekty, které zajistí více než 130 tisíc metrů čtverečních kanceláří. V Praze jsou to například projekty Masaryčka a Nová Waltrovka, kde přibydou dvě nové kancelářské budovy. V pražských Holešovicích vznikne prakticky celá kancelářská čtvrť v rámci projektu Port 7, která bude mít více než 35 tisíc metrů čtverečních administrativních ploch ve třech budovách. V dalších objektech pak budou další tisíce metrů komerčních prostor. Na Roztylech se buduje projekt Roztyly Plaza, který nabídce za dva roky více než 23 tisíc metrů čtverečních kanceláří.
V Brně je jednou z největších akcí přeměna areálu bývalé Zbrojovky, kde mimo 350 bytů vznikne postupně kolem 55 tisíc metrů čtverečních kanceláří. Na volné ploše v těsné blízkosti Vaňkovky se buduje Palác Trnitá, který nabízí v 12 nadzemních podlažích 7 280 m2 kancelářských ploch a v parteru retailové prostory o celkové ploše 566 m2.
Také stávající komerční objekt Křenová 52 ze 70. let bude doplněn o moderní budovu Czechner Factory Park o osmi podlažích, z nichž sedm o celkové nájemní ploše 5 225 m2 budou tvořit komerční prostory. Zajímavé je, že v areálu budou nájemcům k dispozici sdílené jednací a konferenční prostory.
Sdílení především. Na výsluní se po několika letech vrací coworking, který nabízí pronájem pracovního místa či malé kanceláře pro začínající podnikatele, a to buď jen na určité dny nebo nastálo. Prostory jsou většinou dostupné 24 hodin denně sedm dní v týdnu, mají spíše klubovou atmosféru a špičkovou IT infrastrukturu.
Výhodou je, že lidé nemusí hned zpočátku řešit vybavení kanceláře, nábytek, techniku, zasedací prostory, přejímání pošty v době, kdy nejsou k dispozici, a mnoho dalších logistických záležitostí. Naopak, využívají společné zařízení, techniku, místnosti pro schůzky, služby recepce a mohou se soustředit na svou práci. Takové je například coworkingové centrum Clubco v areálu business parku Vlněna.
Kancelářské prostory budou i v dalších letech pro mnoho firem nenahraditelné. Ne možná na samotnou práci jednotlivce, ale jako místo pro setkávání pracovních týmů, sdílení zkušeností, výměnu názorů. Totéž platí pro coworking, který mohou využívat zvláště malí nebo začínající podnikatelé, kterým toto prostředí nabídne větší komfort, než by měli ve svých domácích pracovnách.
Související články
Jak vybrat ideální nemovitost pro malé podnikání
Když pečete, vaříte, prodáváte Provozovna, v níž chcete prodávat zboží denní potřeby, jako je pečivo, oblečení, obuv a podobné, bude vyžadovat přímý vstup z ulice. Nejlepší je samozřejmě vstup…
realitní zpravodaj
10. 6. 2021
Jak odepisovat nemovitost zařazenou do obchodního majetku
Co jsou to odpisy a proč odepisovat Pod pojmem odpis se rozumí postupné daňové umoření investice. Pokud jste tedy zakoupili nemovitost za 10 milionů, nelze celou částku ihned uplatnit jako daňový…
realitní zpravodaj
23. 3. 2021
Jak financovat nemovitost určenou k podnikání
Mnoho malých podnikatelů a živnostníků vykonává svou podnikatelskou činnost ve svých nemovitostech, v bytech či rodinných domcích či na pozemcích, které zároveň užívá celá rodina. Pokud si však chce…
realitní zpravodaj
24. 2. 2021
Je výhodnější koupit nemovitost na firmu, nebo jako soukromá osoba?
Při spekulativním nákupu a následném prodeji nemovitosti je třeba počítat jak při koupi na firmu, tak na fyzickou osobu s platbou daně z příjmu. Od té jsou totiž osvobozeny nemovitosti, které držíte…
realitní zpravodaj
7. 10. 2020
Může sloužit nebytový prostor k bydlení?
Ateliér či studio jako zajímavý bytový prostor dnes nabízejí developeři i v nových projektech. Také suterénní "byt" s pěknými okny a pár schody na zahradu v malém bytovém domě může být zajímavou…
realitní zpravodaj
21. 4. 2020