Exkluzivní rozhovor - Zdraží služby realitních kanceláří v České republice?
18.2.2010 - Česká republika patří k několika zemím Evropské unie, ve kterých je každý rok zobchodováno více nemovitostí bez účasti realitních kanceláří než s nimi. Jedním z faktorů této skutečnosti mohou být zejména odrazující provize realitních kanceláří.
Bohužel až do chvíle, kdy klient zjistí, jak drahá může být inzerce, jak vysoké mohou být náklady spojené s vyhotovením kupních smluv či jak riskantní je předávání financí z „ruky do ruky.“ A právě cena inzerce může být v dalších měsících velmi častým tématem mezi klienty a makléři realitních kanceláří. Jeden z největších realitních portálů v České republice nedávno oznámil změnu výpočtu částek za inzerci pro jednotlivé realitní kanceláře. Pro mnohé kanceláře tak může být nyní otázkou, zdali budou i nadále prezentovat své nemovitosti přes daný realitní portál, čímž ovšem může následně dojít k navýšení provize realitní kanceláře klientovi, nebo zdali inzerci přesunou na jiná, méně nákladná média. O rozhovor k možnému zvyšování nákladů za inzerci a současně i ke vztahu k realitním asociacím jsme požádali Lukáše Hegera, majitele brněnské realitní společnosti I.E.T.Reality, s.r.o., která působí na českém realitním trhu déle než 11 let a má také dvacetileté zkušenosti s realitním trhem v sousedním Rakousku.
Vstoupila vaše společnost za více než 10 let své existence v České republice do některé z asociací realitních kanceláří, které mají mimo jiné dbát na dodržování etického kodexu, či pomáhat při řešení případných sporů?
“Dodnes jsme se nestali členy asociace ČR ani jiné asociace z důvodu, že tyto asociace nám kromě značky a placených kurzů nic nepřináší ani negarantují v porovnáním s jinými asociacemi ve střední Evropě. Dodnes nevznikl žádný subjekt ani žádná asociace, která by měla ve svém zájmu především ochranu svých členů - realitních kanceláří.“
Jak se obchodovalo s realitami v době vašich začátků a jaké je to nyní?
“Před 20 lety se v realitní branži podnikalo pouze prostřednictvím tištěných médií. Poté v průběhu času se zavedl internet a vznikly první realitní portály a vyhledávače. Vše bylo zdarma a poměrně lehce dostupné. Každým rokem jejich efektivita stoupala a zavedli se první poplatky a ceníky za inzerci. Dnes je situace taková, že ceny se stále zvyšují i přes propad realitního trhu a jsou již na hraně a pro některé realitní kanceláře jsou doslova neúnosné. Otázkou zůstává jak je možné, že např. Asociace realitních kanceláří České republiky již dávno nemá mandát na zastupování svých klientů v této oblasti…“
Existuje tedy nějaký jiný mechanismus, jak mohou být zastupovány jednotlivé realitní kanceláře?
“Dnes se snaží suplovat asociaci či jiná sdružení franšízové řetězce. Tyto řetězce pomalu ale jistě pohlcují realitní kanceláře, které hledají své místo a hlavně ucelený koncept a ochranu do budoucna. Tyto řetězce dělají pro své členy právě to, že sjednávají, z titulu několika stovek svých členů a potencionálních inzerentů, lepší podmínky. Otázkou ovšem zůstává, zdali je v záměru této republiky a asociace realitních kanceláří, aby tyto koncerny a továrny na reality nahradili a vytlačili i malého českého podnikatele či živnostníka. Často si kladu otázku proč nenabízí také asociace tyto služby, které by mnohým i malým nebo středním realitním kancelářím pomohli a ne je likvidovali. Výsledek činnosti a poctivé práce realitních kanceláří je takový, že na základě těchto kanceláří se staly i některé nejmenované realitní portály velmi navštěvovanými a úspěšnými servery. Jako vděk sklízí inzerující realitní kanceláře neochotu jednat, aroganci a stále rostoucí ceny. V začátku tento trh s nemovitostmi ovládali realitní kanceláře, ale dnes je tomu naopak. Některé realitní portály ovládají realitní kanceláře a rozhodují o tom, kdo bude v této branži mít úspěch a kdo nikoliv. Zrovna dnes, kdy jeden z velkých portálů mění od 1.4.2010 své ceny a systém účtování, se menší realitní kanceláře nemůžou bránit a mnoho z nich to může přivést na mizinu. Od toho je tu přece asociace, která by měla mít prioritní zájem, aby její členové nemuseli zkrachovat z důvodu těchto neustálých zdražovacích praktik.“
Na závěr mi dovolte vrátit se ještě k vaší reakci na vývoj českého realitního trhu. Věříte, že klasické české realitní kanceláře, tak jak je známe nyní, s lokální působností a vlastní značkou přežijí rok 2020?
"Ano, přežijí, ale nebude jich mnoho. Znám velmi dobře situaci v sousedních zemích a z těch mohu odvodit některé závěry. Doba bez kvalitních služeb, kdy realitní obchod se stal v ČR pouze jakýmsi zlatým dolem, se dnes blíží nenávratně pryč. Tento fakt zlikviduje v budoucnu právě takovéto realitní kanceláře, které podnikají v obývacím pokoji nebo ty, které nekladou důraz na kvalitu a odbornost svých služeb. Lokální realitní kanceláře s domácí značkou tady budou pořád a nikdy nemůžou být zcela nahrazeny velkými f franšízovými řetězci. Právě tyto lokální kanceláře, by měli poskytovat soukromou péči o zákazníka, kterou ve velkých firmách nenajdete. Přirovnal bych to jako by jste se šel ostříhat ke svému osobnímu kadeřníkovi nebo do některého z velkých kadeřnických řetězců, který najdete v kterémkoli obchodním domě."