Česká spořitelna zpět ve hře o pozici lídra trhu
15.8.2011 - V polovině srpna loňského roku Česká spořitelna snížením úrokových sazeb na 3,59 % vyhlásila konkurenci cenovou válku, jejímž cílem nebylo nic jiného, než návrat do pozic, z kterých banka ustoupila v roce 2008. Tehdy v obavách z dopadů celosvětové finanční krize zásadně změnila svou obchodní strategii a téměř ze dne na den ukončila spolupráci s externími zprostředkovateli hypotečních úvěrů. Její tržní podíl se nejen díky tomuto rozhodnutí rázem smrštil na zhruba 15 procent.
Cestu zpět na vrchol zahájila Česká spořitelna před rokem, kdy začala intenzivně pracovat se svým klientským kmenem, Ideální hypotéku začala nabízet s úrokovou sazbou od 3,59 % a restartovala spolupráci se zprostředkovateli hypoték. Konkurence sice nenechala kroky ČS bez povšimnutí a rovněž posunula své sazby směrem dolů, nicméně i tak změna směřování spořitelně vyšla a již v úvodu letošního roku se začala přetahovat s Komerční bankou a Hypoteční bankou o post největšího poskytovatele nových hypoték na českém trhu a její tržní podíl v objemu nově sjednávaných hypoték se v těchto měsících pohybuje nad hranicí 20 %. Co vidíme i nadále pro Českou spořitelnu jako zásadní, je nutnost stabilizace růstu, který by neměl stát pouze na ceně, ale měl by se opírat i o robustnost změn a procesu. Výši tržního podílu ČS pro letošní rok odhadujeme okolo 23 až 24 %.
Způsob, jakým se Česká spořitelna dostala zpět na výsluní, je pro český trh v tuto chvíli příznačný. Banky v posledních letech téměř rezignovaly na produktové a procesní inovace a jakékoliv konkurenční soupeření se nyní odehrává pouze v oblasti ceny, tzn. skrze nabízenou výši úrokových sazeb a poplatků. Neochota bank k produktovým inovacím z velké míry vyplývá ze současné - z pohledu bank nadmíru uspokojivé situace - kdy trh „sám od sebe“ roste meziročně o desítky procent a bankám tím pádem chybí výraznější motivace, proč svou produktovou nabídku rozšiřovat. Zvláště když cena je to, co u klientů nachází spolehlivou odezvu. Uvidíme, zda tento stav pomohou změnit nově vstupující banky, anebo jestli si budeme na produktové novinky muset počkat až do chvíle, kdy budou mít banky o nové klienty větší nouzi.