Únor – klid před hypoteční bouří?
16.2.2011 - Zima se přehoupla do své finální části a jako obvykle je únor i letos předzvěstí „hypotečního“ jara. Očekáváme, že to letošní by mohlo být celkem bouřlivé. Ještě totiž nezačal březen a banky už nyní realizují v četné míře akční nabídky, které převážně cílí na slevu vstupního poplatku za zpracování hypotéky. Tuto taktiku nyní praktikuje 10 bank z dvanácti, tedy drtivá většina. Banky tímto zvýhodňují klienty, kteří si vezmou fixaci úrokové sazby na 5 nebo alespoň na 3 roky. V lednu došlo k mírnému zdražení úrokových sazeb právě u fixací na 3 a 5 let.
Nezdražovaly však všechny banky. Banky se v zásadě rozdělily do tří skupin:
1. Ty, které ceny mírně navýšily – Komerční banka, Hypoteční banka, ČSOB, Raiffeisenbank, UniCredit Bank, Oberbank, LBBW.
2. Ty, které drží stejné ceny jako v závěru roku – Česká spořitelna, GEMB, Volksbank, mBank.
3. Wuestenrot hypoteční banka, která úrokové sazby dokonce zlevnila.
LBBW sice v lednu mírně zdražila, ale v zápětí vystartovala akční nabídku snížené úrokové sazby. Akční úrokovou sazbu nabízí rovněž Volksbank a GEMB.
Co se týká dalšího vývoje hypotečních úrokových sazeb v příštích měsících, tak budou hrát klíčovou roli tyto tři faktory:
• Vývoj ceny zdrojů, ze kterých banky vychází při stanovování úrokových sazeb
• Marže banky
• Intenzita konkurenčního boje
Odhadujeme dva scénáře:
1. Udržení stávajícího stavu – podmínkou naplnění tohoto scénáře bude zachování ceny zdrojů na současné úrovni.
2. Mírný nárůst sazeb – cena zdrojů bude růst a banky nebudou ochotny ztenčovat svoje marže.
Oba výše uvedené scénáře jsou pravděpodobné. Z našeho pohledu může však nastat ještě třetí, doplňkový scénář, a to snížení úrokových sazeb v akční jarní nabídce. Banky tak pravděpodobně budou cílit na vybraný segment klientů s vysokými hypotékami, kdy budou poskytovat akční slevy sazeb při vyšším objemu hypotéky. Co bude z našeho pohledu také rozhodující, bude sílící konkurenční boj, kdy se může projevit ochota bank pracovat s marží a upřednostnit obchodní úhel pohledu oproti finančnímu, tedy, kdy převáží cíl získání většího podílu na hypotečním trhu či tlak na jeho udržení. Nechme se překvapit, co banky na jarní hypoteční kampaně připraví.