Hypoteční trh ožil, přijde čas návratu k inovacím
18.10.2010 - Vývoj za 3. čtvrtletí na trhu hypoték přinesl oživení a dnes již je z našeho pohledu jisté, že objem poskytnutých hypoték překročí letos hranici 80 mld. Kč, což bude znamenat růst oproti loňskému roku minimálně o 7%, kdy bylo poskytnuto méně než 75 mld. Kč hypoték.
Poslední týdny se hodně hovoří o poklesu hypotečních úrokových sazeb. Ty sice byly a jsou stimulačním faktorem oživení, ale nejsou vždy tím nejdůležitějším, co klientům přinese vytoužené bydlení. K dostupnosti hypotéky patří nejenom cena, ale také podmínky získání hypotéky, které banky uplatňují jak v oblasti žadatele, tak v oblasti nemovitosti. A právě zde jsme byli v období recese svědky zpřísnění kriterií na straně bank, kdy se banky obávaly negativního vývoje. Zastavily se investice do hypotečních inovací, ba naopak, některé parametry banky „demontovaly“. Jestliže v září 2008 nabízelo všech 12 hypotečních bank 100% hypotéku, na začátku roku 2009 už ji poskytovalo jen 7 bank a v současné době může klient dostat 100% hypotéku u 6 bank a jedné s omezenými podmínkami. V září 2008 mohl klient dostat hypotéku bez prokazování příjmů na 60% hodnoty nemovitosti u 3 bank, v lednu 2009 už pouze u dvou a nyní pouze u jedné banky. To jsou jen dva z mála příkladů, kde došlo ke změnám v souvislosti s finanční krizí a ekonomickou recesí, která nás poslední dva roky provázela. Je dobré dodat, že banky si restriktivní opatření nevymyslely jen tak, ale konaly preventivně právě na základě zkušeností a vývoje na západních trzích, které byly krizí zasaženy mnohem více než my.
Oživení s sebou přinese změnu a banky se budou vracet k získávání zákazníků nejenom přes faktor ceny, ale také opět přes budování hodnoty formou nových inovací. Příkladem je několik málo inovací z letošního jara, kdy Raiffeisenbank představila offsetovou hypotéku a UniCredit Bank akcelerovala variabilní úrokové sazby. Prostor pro inovace není nikdy vyčerpán a existuje rovněž i na trhu financování bydlení. Je zde tedy předpoklad, že se máme na co těšit, a to je pro klienty pozitivní zpráva.