Výběr realitní kanceláře ovlivňují reference
3.3.2014 - Nabídka realitních kanceláří je díky stále neregulovanému českému realitnímu trhu velmi široká. Ti, kteří zvažují prodej či pronájem své nemovitosti, mají možnost vybrat si kteroukoli realitní kancelář, jež se o jejich nemovitost postará. K rozhodnutí přispívá povědomí o značce dané realitní kanceláře, doporučení blízkých osob nebo rozsah poskytovaných služeb. Na základě čeho si tedy vybrat?
Vlastníci nemovitostí si mohou během několika minut vytipovat vybrané kanceláře (např. na internetu) a zjistit si, jestli jsou pro jejich účel vyhovující. Mnoho realitních kanceláří má na svých webových stránkách uvedeny nejen informace o společnosti, ale také seznam služeb a výpis inzertních médií. Na těchto prezentují nemovitosti, zpravidla se jedná o více realitních portálů. Důvodem je jejich specializace, jednu kategorii tvoří např. lokalita. Existují servery zaměřené na trh v rámci celé České republiky (reality.cz) nebo ty, které věnují svoji pozornost vybrané oblasti (realitycechy.cz, realitymorava.cz). Další způsob, jak podpořit prodej, představují realitní portály zaměřené např. na vybranou cílovou skupinu návštěvníků (reality.ihned.cz).
Pro klienty realitních kanceláří jsou ovšem stále nejdůležitější reference. Pokud proběhl v okolí prodej či pronájem nemovitosti, klient byl spokojený, rád se o tuto skutečnost podělí. Stejně to ovšem funguje i obráceně. Negativní zkušenosti se navíc šíří mnohem rychleji než ty pozitivní. Důležité je tedy vybírat takové realitní kanceláře, které působí na trhu delší dobu a klienti si jejich služby pochvalují.
Velký výběr realitních kanceláří umožňuje klientům také vyjednávání právě v rozsahu poskytovaných služeb či výše provize. Pokud provizi platí prodávající, tak se může v některých případech stát, že se místo několika procent domluví na pevné částce. Stejně je to i s dobou platnosti výhradní smlouvy. I zde ovšem platí, že prodeji zpravidla mnohem lépe rozumí realitní makléř než vlastník, proto je dobré nechat si poradit. Svěřit nemovitost realitní kanceláři např. na jeden měsíc nemusí mít nejspíš velký efekt.