Kvalitní správa nemovitostí šetří čas i peníze
2.5.2013 – V České republice existuje stále mnoho vlastníků nemovitostí, kteří si řeší správu svých bytových či komerčních jednotek sami. Jenže agenda spojená s kvalitní správou nespočívá pouze v podpisu nájemní smlouvy a ve vybrání nájemného, tak jak si mnozí vlastníci realit myslí, ale také ve spoustě dalších služeb. Je tedy lepší oslovit některou ze specializovaných společností nebo si vše řešit vlastní cestou?
Mezi nejčastější činnosti správce nemovitostí patří: určení správné tržní ceny nájemného ve vztahu k lokalitě a stavu nemovitosti, nalezení správného nájemníka, pravidelné kontroly nemovitosti, řešení případných závad či poruch, vyhotovení nájemních smluv a dalších dokumentů spojených s užíváním bytové či komerční jednotky, zajištění převodu energií, realizace prohlídek a následné předání jednotky, kontrola řádného placení nájemného a každoroční vyúčtování služeb. Důležitý je také výběr správného dodavatele energií a průběžná kontrola, zdali se na trhu neobjevila nová, cenově výhodnější nabídka. Správným výběrem dodavatele energií lze totiž ušetřit desetitisíce.
Cílem každého vlastníka nájemní nemovitosti je bezesporu plná obsazenost všech jednotek za co nejvyšší cenu. Nabídek pronájmů je ovšem mnoho, a tak ve většině případů rozhoduje cena. Pokud se správci podaří vyjednat levnějšího dodavatele energií, tak se to bezesporu projeví i na měsíčních poplatcích. Cenově dostupnější nemovitosti se lépe pronajímají a majitel díky tomu nepřichází o své peníze. Každá stokoruna navíc může mít totiž vliv na to, kdy, a jestli vůbec se byt či komerční prostor pronajme.
Klíčový je již samotný výběr společnosti specializující se na správu nemovitostí, což potvrzuje i Jiří Sedlák ze společnosti bytová-správa.cz s.r.o., který dodává: "Pokud správa nefunguje podle představ majitelů, je dobré si vyspecifikovat, co dostávají a co očekávají. Důležité je vybrat firmu, která je schopna jejich požadavky realizovat. Přitom kritériem by neměla být jen výše odměny správci, ale poměr mezi kvalitou a cenou. My se snažíme tento poměr udržet tak, aby kvalita služeb byla vysoká a odměna tomu adekvátní."
Mnoho vlastníků nemovitostí začíná ovšem nad svěřením správy do rukou profesionálů uvažovat, až když vznikne nějaký problém. "Ten právě vzniká nejčastěji v situaci, kdy si majitelé domu vykonávají správu nemovitosti sami. Nemyslím si, že toto je efektivní cesta fungování nemovitosti. Pro majitele by mělo být nedostatečné spokojit se pouze s tím, že v domě teče voda a na chodbě se svítí. Důležitý je management budov, tj. plánování oprav a investic, nákup energií a s tím spojené nastavení plateb," vysvětluje Jiří Sedlák.
A s jakými chybami se můžeme u správců nemovitostí nejčastěji setkat? "Asi komunikace! Jako správce nemůžu mít pro "veřejnost“ otevřeno jednou týdně. My jsme s lidmi v každodenním kontaktu a pro lepší komunikaci máme speciální administrativní systém. Tímto se snažíme maximálně zkvalitnit komunikaci mezi námi a majiteli a umožňujeme jim mít informace o své nemovitosti 24 hodin denně," uzavírá Jiří Sedlák ze společnosti bytová-správa.cz s.r.o, která se správou nemovitostí dlouhodobě zabývá.