Reality Brno: provize se platí extra
28.3.2012 - S rostoucími jarními teplotami se na Brněnsku zvedá zájem o bydlení a podle aktuální statistiky se dávají do pohybu také ceny nemovitostí. Samozřejmě směrem nahoru.
Malé startovací byty a pronájmy. Po těchto dvou typech bydlení je v brněnské metropoli největší zájem, a to poměrně stabilní (svoji roli hraje jistě i status univerzitního města). Tato situace vlastně kopíruje poptávku celé republiky.
„Naší společnosti například stouply obraty v oblasti luxusních nemovitostí. Menší zájem je naopak o předražené novostavby bytů,“ uvádí jeden z aktuálních trendů Tomáš Matras, jednatel realitní společnosti Matras & Matras. Většina realitních kanceláří nyní předpokládá, že se lidé probudí ze zimního spánku a budou zase více využívat jejich služeb. „Očekáváme začátek realitní sezóny koncem března. Trochu opožděný, ale bude mít jistě vzestupnou tendenci a jak doufáme, alespoň mírně opět zaktivuje růst prodejních cen nemovitostí,“ dodává Lukáš Heger, majitel I.E.T.Reality, s.r.o.
Ceny porostou
Ceny rezidenčního bydlení si na Brněnsku od začátku tohoto roku drží ceny. „Ceny stagnují jako všude během prvního čtvrtletí, ale poptávka je meziročně o pětinu vyšší. A má stále vzrůstající tendenci,“ říká Viktor Frank, vedoucí brněnské pobočky realitní kanceláře M&M Reality.
Při bližším pohledu na statistiku společnosti EuroNet Media, který provozuje servery www.realitycechy.cz a www.realitymorava.cz, je už nárůst cen pomalu nastartován. Zaměřili jsme se na nejprodávanější byty 1+1 a 2+1. Od začátku roku zaznamenaly v Brně obě kategorie bytů cenový růst. Byty 1+1 dokonce o víc než 4%. Že se ceny během tohoto roku zvednou, a to dokonce u všech typů nemovitostí a pozemků, předpovídá realitní kancelář M&M Reality. Vyplývá to z materiálu, který naší redakci společnost poskytla.
Provize se platí extra
Brněnský region vykazuje oproti zbytku země jednu zvláštnost. Je zde totiž velká část realitních společností, které inzerují cenu, v níž není započtená provize pro makléře. „Provize se bere totiž od kupujícího nad rámec inzerované ceny. Ten už s tím automaticky počítá. Inzeruje se bez provize, její výše je na rozdíl od zbytku republiky pro kupujícího odkrytá,“ vysvětluje Viktor Frank. Stejnou praktiku potvrdil i Tomáš Matras.
Nelze popřít výhodu, že zákazník zjistí, jakou konkrétní částku zaplatí za zprostředkování transakce. Ovšem neznalý zákazník může být velice překvapen, a to spíš nemile, že ho nemovitost bude stát mnohem víc peněz, než s jakými počítal z inzerátu.
Zdroj: www.realitycechy.cz, www.realitymorava.cz