Průzkum realitního trhu: Nedůvěra v realitní služby
11.3.2011 - Společnost Remax si nechala provést analýzu českého realitního trhu. Z oblasti spotřebitelských preferencí nevzešly překvapivé výsledky, ale pro realitní kanceláře by měly znamenat zdvižený ukazovák: Češi nejsou s realitními službami spokojení a obchod realizují raději sami.
Realitní kancelář Remax patří s podílem 14% mezi lídry českého realitního trhu. Před dvěma lety zadala průzkum, který měl za cíl určit velikost realitního trhu v Česku. Ten totiž doposud nebyl nikdy uceleně zmapován. Současný český realitní trh byl studií odhadnut na velikost 160 miliard korun (a realitní kanceláře měly 52% podíl) a v porovnání s rokem 2009 se jedná o 9% pokles. Celkový obrat realitních kanceláří činil loni 2,75 mld. korun, ale oproti roku 2008 jde o 16% pokles. „V předešlém roce dosáhla naše společnost zatím nejlepšího výsledku, kdy se obrat vyšplhal až na částku 365 miliónů korun, což představuje 25% nárůst oproti roku 2009,“ uvedl Hanuš Němeček, obchodní a provozní ředitel Remax. Přitom společnost vloni snížila počet svých poboček. Důvod nárůstu objemu transakcí tkví v posílení známé značky. Stejně tak si vedla i RK Sting, která se ale o nové pobočky rozrostla.
Arogance a neprofesionalita
Druhá část studie se zaměřovala na samotné spotřebitele a jejich hodnocení služeb realitních kanceláří a makléřů. Lidé jako ve škole oznámkovali 10 největších českých realitních kanceláří. Jako nejlepší vyšel z hodnocení právě Remax, následován společnostmi Sting, M&M Reality, Realitka ČS, AAA Byty, Real Spektrum, Dům realit, Maxima, Mexx Reality, Centrury 21. „ První umístění je pro nás sice dobrou zprávou, ale i jako nejlépe hodnocení jsme od spotřebitelů získali průměrnou známku dvě mínus. To by nás mělo vést k zamyšlení,“ dodal Němeček.
Mezi nejčastější kritiku realitních služeb patří podle průzkumu neprofesionalita, pomalé nebo nepružné jednání, arogance, prvotní dotěrnost, neinformovanost, malá péče či nezájem a rovněž nekorektní jednání. Velká kritika se snesla i na provize, které se lidem zdají přehnané a neodpovídají podle nich službám. Zarážející je, že se negativní hodnocení za sledované tři roky téměř nezměnilo. Chování realitních makléřů se tedy k lepšímu moc neposunul. A tak to Češi řeší po svém - služeb makléřů raději vůbec nevyužívají a realitní obchod si zprostředkovávají sami. Na tento fakt poukázal sám průzkum. Prostřednictvím realitních služeb se uskutečňuje méně než polovina všech realizovaných prodejů. Pokud se porovnává období 2008 – 2010 mění se výsledek v neprospěch realitních kanceláří (transakce svépomocí roste).
Certifikace makléřů
Realitní společnosti si pomalu začínají uvědomovat negativní obraz u veřejnosti a své makléře se snaží vzdělávat. Certifikované zkoušky pro realitní makléře nabízí třeba Asociace realitních kanceláří. Toto školení ale není pro členy asociace povinné. Remax se v roce 2009 podílel na vzniku nezávislé celostátní certifikace podle mezinárodních norem ISO. Společnost má nastavený několikastupňový vzdělávací program a všechny své makléře firma každý rok testuje ze základních odborných znalostí. Jak ale přiznává sám Hanuš Němeček, problémem je velká fluktuace makléřů, jež pracují jako OSVČ a dobře vyškolených a tedy profesionálních makléřů zůstává ve firmě poměrně málo.
Jitka Vrbová