Jak převzít nový byt od developera
Kupujete-li byt za miliony, který budete splácet dvacet či více let, je třeba si jej před nastěhováním dokonale zkontrolovat. Závady se mohou vyskytnout v každém i sebelepším díle, zvláště pokud je to takové, na jehož zhotovení se podílí řada dodavatelů a subdodavatelů. Vady díla, zaevidované před nastěhováním do bytu, pak developer v příslušné lhůtě odstraní. Jestliže však zjistíte vady až po nastěhování, bude uplatnění jejich reklamace složitější.
Na převzetí bytu je třeba myslet již při podpisu kupní, případně rezervační/předkupní smlouvy. Ve smlouvě by měla být zakotvena možnost předpřejímky a následné definitivní přejímky, a také možnost s sebou na tyto akty vzít vlastního specialistu.
Přejímky totiž často probíhají s technikem developera, a ten samozřejmě, jako jeho zaměstnanec či najatý pracovník, nemá moc důvodů hledat jeho pochybení a některé vady může i bagatelizovat. Proto je dobré vzít s sebou nezávislého odborníka, který ví, co vše zkontrolovat. Anebo být na přejímku dostatečně vybaven a trvat na protokolárním zápisu všech objevených nedostatků.
Ve výbavě na předpřejímku by neměl chybět plánek bytu a seznam smluvně dohodnutého vybavení, dále je dobré mít s sebou metr, tester zásuvek nebo nabíječku na telefon, která jej může suplovat, a vodováhu. Pokud byla provedena předpřejímka, na přejímku je pak třeba mít protokol s zjištěnými vadami, aby bylo možné zkontrolovat, zda byly řádně odstraněny.
Co je to předpřejímka a přejímka
Předpřejímka se provádí zhruba dva až tři měsíce před finálním převzetím bytu. Je to výhodné pro developera i pro klienta. Pokud se totiž v této fázi objeví různé vady a nedodělky, stavební společnost je zvládne napravit v termínu stanoveném pro dokončení stavby.
Přejímka je pak již součástí konečného převzetí bytu. Zároveň s ní by měl klient obdržet i doklady a záruční listy k vybavení. Na rozdíl od předpřejímky se však v případě zjištění nedostatků v této fázi musí počítat s tím, že termín pro nastěhování se oddálí. Zásadně není dobré se stěhovat před odstraněním těchto vad.
Předpřejímka a finální přejímka mají oporu v zákoně. Zákon kupujícímu nařizuje, aby vynaložil "obvyklé úsilí" a kupovanou věc si řádně zkontroloval. Je tedy povinností kupujícího odhalit zjevné vady a nedodělky ještě před převzetím kupované nemovitosti. V záruční době pak lze reklamovat už jen ty vady, které byly v době převzetí skryté.
Co vše zkontrolovat
Zkontrolujte si, jestli je v bytě skutečně použito vybavení, na kterém jste se dohodli – ať už smluvený standard, klientské změny nebo nadstandard. Doporučuje se také změřit rozměry pokojů, zda odpovídají projektovému plánku. Zkontrolujte rovnost stěn, stropu a podlahy, kontrolu proveďte i pomocí vodováhy. Zaměřte se na povrchové vady, především na omítky, podlahy, obklady a okna. Je nutné prohlédnout celou plochu křídel i rámů oken, zda nejsou poškrábané nebo jinak poškozené.
Zkontrolujte také případné oděrky na hranách a kování. Aby byly škrábance uznány jako vada, musí být zjevně viditelné ze vzdálenosti 1,5 m. Vlasové škrábance a ty s délkou do 1,5 cm nejsou vadou. U podlah mimo rovnosti a poškrábání zkontrolujte, zda nejsou spáry zčernalé, může to značit zatečení vody.
U vestavného nábytku mimo povrchu zkontrolujte také hrany všech skříněk a dvířek. Zaměřte se také na to, zda nechybí nějaká část nábytku, úchytky, krytky a podobně.
U parapetů, schodů a zábradlí je opět třeba kontrolovat hlavně škrábance, otlaky, poškození hran. Pokud je konstrukce zábradlí ocelová, prohlédněte pečlivě ochranný nátěr nebo protikorozní úpravu. Nezapomeňte prohlédnout a vyzkoušet všechny vypínače, domácí telefony, termostaty, topná tělesa, kotle, bojler, vodovodní kohoutky a odtoky.
Výsledkem předpřejímky a následné přejímky by měl být soupis vad, nejlépe i s fotodokumentací, ve formě protokolu. Měl by také obsahovat termíny odstranění sepsaných vad i s případnými sankcemi při nedodržení termínu či nesplnění zadání.
Záruční lhůta na nové byty po převzetí je ze zákona dva roky. Někteří developeři nabízejí i prodlouženou tříletou záruku. Po nastěhování je však možná pouze reklamace skrytých vad. U těch zjevných, které i třeba způsobila stavební firma, ale kupující si jich nevšiml při předpřejímce či přejímce, jsou již snahy o reklamaci většinou marné a je třeba si jejich opravu zaplatit.
Související články
Bydlení v přízemí – pro koho a proč je výhodné a na co si dát pozor
Podle dotazů a rozhovorů na různých diskusních fórech je lokalita přízemního bytu často rozhodující pro pocit pěkného bydlení. Pokud dům stojí v rušné městské ulici, plné veřejné dopravy a chodců, má…
realitní zpravodaj
1. 3. 2023
Na co nezapomenout při koupi nového bytu
Při koupi nového bytu si nemůžete vybrat tak přesně lokalitu, jako při koupi bytu ve staré zástavbě. Pozemků pro developerské projekty, zvláště ve velkých městech, není mnoho. A zvláště v centrech či…
realitní zpravodaj
24. 2. 2023
Kupujete-li menší byt, přizvěte si k prohlídce bytového architekta
Důležité je neudělat zbytečnou chybu hned na začátku. Pokud například kupujete byt, který se teprve bude stavět, máte jedinečnou příležitost změnit dispozice místností, přesně dle vašich představ. …
realitní zpravodaj
10. 2. 2023
5 tipů jak zvětšit malý byt
Kouzlete s barvami Pro zvětšení prostoru se hodí světlé barvy, například bílá, krémová nebo vanilková. Pokud je místnost nízká a potřebujete opticky zvýšit strop, musí být barva na stropě světlejší…
realitní zpravodaj
17. 9. 2021
Preference zájemců se mění. Roste zájem o byty s místností navíc
S tímto trendem se postupně setkávají realitní makléři nejen v České republice, ale i ve světě. Není nic neobvyklého, když například mladý pár hledá k pronájmu byt 2+KK, který by jim standardně…
realitní zpravodaj
23. 11. 2020