Lubomír Milek, CENTURY21 Česká republika
Lubomír Milek, finanční ředitel realitní sítě Century 21 pluje na realitní lodi už 13 let. Nastoupil na ní už jako student vysoké školy, kdy pracoval pro zahraniční developerské a investiční společnosti. Světovou značku Century 21 přivedl do Česka s kolegy v roce 2008.
Jaké vlastnosti jsou podle Vás při práci v realitní oblasti nejdůležitější?
Na prvním místě to jsou určitě zkušenosti. Představte si, že potřebujete prodat nemovitost a můžete si vybrat mezi makléřem, který prodal 600 nemovitostí, nebo makléřem, který pro Vás sice chce udělat maximum, ale je to jeho první prodej. Na druhé místo řadím profesionalitu a na třetí systematičnost.
Vaše společnost funguje na základně frančízy. Vyhovuje vám tento systém, jaké má nevýhody?
Většina velkých mezinárodních řetězců v různých odvětvích působí na bázi franšízingu. Tyto sítě dokáží rychle expandovat, ale i lépe vzdorovat krizím. A protože jsem pochopil, že franšízing je jedna z nejstabilnějších a nejvýnosnějších forem podnikání, rozhodnutí bylo jednoduché. Získat master licenci CENTURY 21 bylo naopak nesmírně složité. Každopádně dnes dokazujeme i na českém trhu, že žádný jiný podnikatelský formát (multilevel,vlastnictví celé sítě apod.) nedokáže tak rychle expandovat.
Půvab franšízingu tkví v tom, že neinvestuje pouze majitel řetězce, ale také jednotliví franšízanti, jejichž motivem je to, že podnikají na svůj účet a mimo franšízingových poplatků jsou celé tržby jejich. K hlavním nevýhodám franšízingu patří to, že je velmi zranitelný z hlediska poškození značky, a proto musíme na prvním místě dbát na úroveň našich služeb v každé pobočce, u každého realitního makléře.
Je v Česku zájem o licenci na získání frančízy, podle čeho rozhodujete, kdo ji dostane?
Zájem o naši značku je významný, každý měsíc máme 2-3 nové franšízanty. Těší nás to především proto, že si můžeme mezi franšízanty vybírat. Hledáme hlavně podnikavé osobnosti. Každý, kdo chce získat licenci CENTURY 21 nás musí přesvědčit, že ji dokáže provozovat dlouhodobě a poskytovat svým zákazníkům námi předepsanou úroveň kvality služeb. Není jednoduché takové podnikatele najít. Na druhou stranu umíme posoudit, zda zájemce o licenci myslí své záměry skutečně vážně.
Můžete jmenovat někoho, kdo je podle Vás v Česku skutečným realitním odborníkem?
Obdivuji lidi, kteří jsou aktivní v České republice, ale také v zahraničí nebo zahraniční developeři působící také v ČR. Z velkých developerů v České republice se mi líbí to, jak dělá svůj byznys například Radim Passer. Z realitních makléřů - profesionálů na komerci to je Petr Vomastek a z realitních makléřů profesionálů na rezidenci Karel Hubáček. Oba nejlepší makléři naší sítě.
Jací jsou čeští makléři, jak byste zhodnotil obecně jejich způsob práce?
Myslím, že na českém trhu je cca 5% makléřů, jež jsou skuteční profesionálové. Když máte smysluplný požadavek, můžete si být jisti, že Vám jej vždy vyřeší a splní. Pak je přibližně 15 až 20% makléřů, kteří svou práci dělají s láskou, pečlivostí, ale chybí jim know-how na řešení větších transakcí. Ale protože na vše nepotřebujete profesionály, i já rád využívám těchto realitních makléřů. Mám rád dobrý servis.
Zbylé dvě třetiny realitních makléřů, a to je ohromné číslo, nemají dostatečnou touhu se školit, zdokonalovat, profesně růst a dělat pro své klienty maximum. V realitách můžete vydělávat miliony korun ročně, ale některým makléřům stačí stovky tisíc. Jejich cílem bohužel často není nabízet ty nejlepší služby. Jsem rád, že v naší síti je takových makléřů minimum.
Podle jakých kritérií Vaše společnost makléře vybírá? Jak často děláte nábory a jak moc je o tuto pozici zájem?
Nábory makléřů v naší síti probíhají každý den. Máme již 65 otevřených kanceláří a řada z nich významným způsobem expanduje ve svém regionu. I když máme téměř 600 realitních makléřů po 3,5 letech působení na českém trhu, jsme teprve na počátku naší expanze.