Home staging: služba obklopená mýty
9.10.2012 - Home staging je úklid, vymalování nebo maskování nedostatků nemovitosti před prodejem nebo jeho pronájmem. Takhle zní nejčastější české mýty o home stagingu. "Na vině je jednak neinformovanost lidí, ale také neprofesionální počínání firem, jimž chybí potřebné a kvalitní vzdělání, které je ale možné získat jen v zahraničí," říká v rozhovoru Ivo Dočekal, profesionální Stager, který jako jeden z mála Čechů toto vzdělání má a může se tak pochlubit členstvím v institutu Home Staging Academy.
Službu Home Staging nabízíte v Česku více než rok. Jaké jsou za tuto dobu vaše poznatky? Jaký je přístup Čechů k této službě?
Doba, kdy si lidé a realitní společnosti mysleli, že jsem jen další člověk, který jim nabízí hloupost, která u nás nemá uplatnění, je už dávno pryč. Během uplynulého roku jsme získali mnoho zajímavých zkušeností a mnohdy až šokujících poznatků, které nám ukázaly, že jdeme správnou cestou. Našim klientům jsme dokázali, že i v ČR Home Staging výborně funguje. Lidé, kteří Home Staging využili, si službu nemůžou vynachválit a jsou překvapeni, jak rychle svoji nemovitost prodali, za jak velké peníze, za jak velké peníze a jak významný přínos při prodeji tato služba pro ně měla. Dalším důležitým poznatkem je výrazné snížení nákladů spojené se samotnou nemovitostí. Je velký rozdíl, jestli prodáváte nemovitost měsíc nebo půl roku a neustále musíte platit nájemné a veškeré služby spojené s chodem nemovitosti. Mnohdy se jedná o úsporu až o desítky tisíc korun.
Jaký je o tuto službu zájem?
V posledních měsících je přístup Čechů k této službě velmi pozitivní a Home Staging si na českém realitním trhu začíná budovat silné postavení. Lidé i realitní kanceláře si čím dál tím více začínají uvědomovat, že pro rychlý prodej nemovitosti a získání co nejvyšší možné ceny je zapotřebí udělat více než jen standard, který je obecně známý. Zakázky, které se prodávají po Home Stagingu v řádech několika dnů, dnes už nebývají výjimkou.
Jací zákazníci Vás oslovují? Projevuje zájem o Home Staging jen určitý typ klientů jako jsou třeba realitní kanceláře?
Spektrum zájemců je velmi široké. Je pravdou, že většina našich klientů a zakázek pochází od realitních kanceláří, ale výjimkou nejsou ani jednotlivci, kteří dlouhodobě nemohou prodat svoji nemovitost. Právě tyto dvě skupiny lidí rychle pochopily, jak velký přínos jim služba Home Staging přináší.
Lidé si myslí, že Home Staging je vlastně jen pouhý úklid domácnosti. Proč tady takový mýtus existuje?
Nejen, že si lidé myslí, že se jedná o pouhý úklid, ale také o pouhé malování místností. V horším případě, že se jedná o službu, která má prodávajícímu pomoci skrýt a účinně maskovat určité nedostatky, o kterých by kupující neměl vědět. Také se setkáváme s tím, že si lidé myslí, že je to velmi drahá služba, kterou si nemohou dovolit, ale vlastně vůbec neví, jak se cenově pohybuje.
Všechny tyto mýty pochází z nedostatečné informovanosti lidí. Vznik těmto mýtům dáváme za vinu lidem a neodborným firmám, které nedisponují potřebnými zkušenostmi, znalostmi a dostatečnou praxí a působí na trhu bez potřebného vzdělání. To je momentálně možné získat pouze v zahraničí. Naši práci doslova pošlapávají nabídky Home Stagingu typu "zaplať si drahou konzultaci a já ti řeknu, že si máš uklidit a vymalovat".
Jak lidi přesvědčujete o tom, že to tak není?
Jediným způsobem, jak proti těmto mýtům bojovat, je nabízet službu léty ověřeným způsobem a s přesně danými pravidly. Díky profesionálnímu a individuálnímu přístupu, přesně určeným postupem a kvalitně a viditelně odvedenou prací jsme schopni jednotlivé kroky klientovi vizuálně vysvětlit a podrobně přiblížit. To nám dává do rukou tu výhodu, že s těmito mýty nemusíme u stálých ani nových klientů bojovat. Dobrou informovaností klienta nedochází k případnému pozdějšímu nedorozumění.
Je Home Staging oborem, ve kterém se dají v ČR vydělávat peníze? Nebo děláte ještě něco jiného?
Jako každá novinka na českém trhu si musel i Home Staging nejprve získat určitou důvěru. Češi jsou velmi konzervativním národem a docela dlouhou dobu nám trvá, než si zvykneme na něco nového a převratného. Ukazuje se, že jsme ale na začátku nové éry českého realitního trhu. Home Stagingu věnuji veškerý svůj čas a se svým týmem lidí se snažíme tuto službu nejen kvalitně odvádět, ale také lidem více přibližovat. Jelikož je mojí velkou vášní přednášení a prezentace, věnuji se ve zbylém čase odborným konzultacím, určeným pro realitní kanceláře. Mezi nejžádanější kurzy patří "Základy kvalitní fotografie", kde učím realitní makléře, jak vytvořit kvalitnější fotografie nemovitosti. Byl jsem překvapen, jaké zásadní nedostatky realitní makléři při pořízení snímků mají a jaké výrazné problémy jim dělá, když mají pořídit kvalitní snímek.
Jaké další chyby dělají lidé a realitní kanceláře kromě nekvalitních fotografií, když nabízejí nemovitost k prodeji / pronájmu?
Chyb je mnoho. Nejčastějších chyb se dopouštějí především v nedostatečném počtu snímků nemovitosti, chybí snímky některých místností, nabízejí nedostatečné a mnohdy i zavádějící informace. V inzercích chybí půdorys nemovitosti, který slouží jako doplněk k jednotlivým fotografiím pro lepší představu a orientaci. Špatná nebo vůbec žádná příprava realitního makléře atd. Toto jsou věci, se kterými se setkávám při svých konzultacích denně. Jenže právě kvalitní prezentace nemovitosti rozhoduje o tom, jestli klient o nemovitost projeví zájem.
Tvrdíte, že děláte Home Staging jiným způsobem než všichni, kdo tuto službu v ČR nabízejí. V čem je Váš přístup jiný?
Odlišujeme, se tím, že děláme pravý Home Staging tak, jak byl ve své podstatě vymyšlen a jak se během svého 40letého působení na světových realitních trzích vyvíjel. Děláme Home Staging přesně tak, jak jsem se to naučil při svém studiu v zahraničí. Pro své klienty využíváme ověřených praktik a pravidel opřené o bohaté zkušenosti a úspěchy. Stále se učíme a zdokonalujeme od opravdových profesionálů, kteří mají mnohaletou praxi. Nepotřebujeme kopírovat systém, který si někdo pro ČR nesmyslně vymyslel, což je pro českého člověka tak typické, a vymýšlet k tomu nové neověřené postupy a senzace.
Ano jako jeden z mála Čechů jste Home Staging studoval ve Velké Británii. Jak takové studium vypadá?
Studium je velmi časově, finančně ale i psychicky náročné. Nabité vědomosti musíte několikrát obhajovat v náročných testech a zároveň v závěrečné práci v každé úrovni studia. Ve všech zadáních závěrečných prací na vás čekají mnohá úskalí a nástrahy. Jen tak se mohou lektoři přesvědčit, zda jste dané téma dobře pochopili, jestli vše dobře ovládáte a jste schopni klientovi pomoci i v těch nejnáročnějších podmínkách. Každá závěrečná práce je náročná na vypracování a poté velmi striktně hodnocena a rozebrána do posledního detailu. Pokud neuspějete, musíte dané téma opakovat. Díky takto náročnému studiu, jsem pochopil mnohá úskalí tohoto odvětví, ale také jsem získal potřebné zkušenosti a praxi, abych v Home Stagingu mohl začít podnikat. Studium v zahraničí mi dalo možnost vytvářet a určovat nové trendy na českém realitním trhu a to považuji za největší možný přínos.
Co všechno musíte v praxi umět?
Věcí, které by měl profesionální Stager umět je mnoho. Od barevného plánování, prostorového plánování, zkušeností jak využívat osvětlení, jak pracovat s nábytkem a dekoracemi, přes znalosti základních pravidel feng shui a jeho správného využití. Patří sem také obchodní a manažerské dovednosti a mnoho dalšího.
Můžete nám říci nějaké obecné rady, jak zlepšit nemovitost, aby se lépe prodala?
Jestli chcete dosáhnout lepších výsledků na realitním trhu, musíte myslet, ale především jednat, jinak než ostatní. To, co se líbí vám, se nemusí zákonitě líbit lidem, kteří se zajímají o koupi nemovitosti. Jde o to vytvořit takový styl, jaký si klient žádá a o pocit, aby lidé chtěli v nemovitosti bydlet.
Jako další důležitý krok při úspěšném prodeji je profesionální příprava nemovitosti. Čím dokonaleji a pečlivěji připravíte vaši nemovitost, tím daleko větší počet potencionálních kupujících oslovíte. Je důležité, abyste u zájemců probudili skutečný zájem o nemovitost a přinutili je, aby se na vaši nemovitost přišli podívat na prvním místě.
A jako poslední důležitý krok, který vede k úspěšnému prodeji je samotná prezentace nemovitosti. Pokud nebudete umět prodat vaši práci a zaujmout klienta, jako byste vůbec neprodávali. Je důležité, abyste uměli vytvořit kvalitní fotografie, které podtrhnout výsledek vaší práce.
Měla jsem na mysli spíše konkrétní rady, které doma zvládne každý, jako je odstranit všechny osobní věci jakými jsou fotografie apod.
Vaši otázku jsem pochopil správně, ale nechci prozrazovat své cenné informace a zkušenosti. Za tyto informace si klienti platí. Případů, kdy jsem poskytl konkrétní informace a klient je zneužil ve svůj prospěch, aniž by mi za službu zaplatil, je mnoho. Nechci tuto chybu opakovat. Home Staging a jeho know how je právě o cenných informacích. Chápu, že by pro článek bylo zajímavé, abych tyto konkrétní kroky uveřejnil, ale tím bych poškodil sám sebe.
Foto: Ivo Dočekal