Léto přálo realitním kancelářím i developerům
19.9.2012 - Prázdniny byly pro pražské developery poměrně úspěšné. A také realitní kanceláře hlásí nezvykle vysoké letní prodeje - nárůst zaznamenaly hlavně větší byty a pozemky.
Od začátku července do konce srpna prodali developeři v Praze celkem 528 nových bytů v projektech s 50 a více byty. Uvedla to ve své analýze společnost Ekospol a je to podle ní vysoké číslo. "Zpravidla platí, že v letních měsících a v prosinci je poptávka jednoznačně nejslabší, většinou se prodá mezi 100–200 byty měsíčně," dodává Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva společnosti. Skutečný nápor ale podle něj přichází s podzimem. Za nebývale vysokou prodejností developerských projektů stály podle slevy a jiné motivační akce. Suverénně nejvíce nových bytů se prodalo v Praze 9, následované Prahou 5 a Prahou 10.
V září se developeři pustili do nové "cenové války". Společnost Central Group ohlásila, že bude byty v nové lokalitě Horní Měcholupy prodávat průlomově pod 1 milion korun. Garsonku v Praze o minimální velikosti 26 metrů čtverečních tak lze pořídit už za 950 tisíc korun. Na tento krok ihned reagoval Ekospol, který se dlouhodobě propaguje jako společnost se zárukou nejnižší ceny a celoplošně snížil ceny projektu v Měcholupech o víc než 11 procent.
Slunce přineslo chuť bydlet
Letní sezona bývá pro realitní kanceláře velmi slabá, co se prodejů týče. To letošní léto si ovšem pochvalují. "Oproti loňskému roku vzrostl obrat o 13%. Pokud srovnáme letošní léto s rokem 2010, pak je růst dokonce čtvrtinový," říká Hanuš Němeček, výkonný ředitel RE/MAX. V červenci a srpnu rostl podle realitní kanceláře RE/MAX zájem o větší byty a stavební parcely.
"Léto bylo luxusní. V srpnu jsme dosáhli absolutní rekord," řekl pro EuroNet Media Miroslav Jonáš, obchodní ředitel M&M reality. V červenci společnost prodala 1819 nemovitostí, v srpnu to pak bylo 2127. "I září se skvěle rozjelo, denně máme jen na call centru v průměru 1 400 poptávek a každý den nabereme průměrně 160 prodejů a 60 pronájmů. Takže nádhera," dodal Jonáš.
Společnost M&M reality se nově vrací také na slovenský realitní trh. Pod novým názvem M&M reality holding Czech republic s.r.o. přebírá zpět stávající síť M&M reality, kterou na Slovensku v roce 2006 založila a v roce 2010 zdarma přenechala tehdejšímu slovenskému vedení. Trh společnost opustila z důvodu časové zaneprázdněnosti a chtěla své síly věnovat spíš expanzi v ČR. "Firmu na Slovensku jsme darovali stávajícímu vedení a to byla bohužel chyba. Výkon společnosti klesl na 50% z objemů, které byly, když jsme ji opouštěli," uvedl Miroslav Jonáš. Že by za pokles tržeb mohla situace, ovšem Jonáš odmítá: "V ČR jsme od roku 2009 obraty více než zdvojnásobili. Doba je špatná jen pro ty, kteří si to připouští." Společnosti se nelíbilo zejména zrušení motivačního systému odměňování, nekoncepční reklamní kroky nebo slabá internetová prezentace. Do konce roku 2013 se chce firma stát jedničkou tamního trhu s podílem minimálně 20%.