Lidé si cestu k realitním kancelářím stále hledají
29.6.2012 - Značka realitní kanceláře u Čechů nehraje téměř žádnou roli při rozhodování o spolupráci, mnohem důležitější jsou doporučení známých. Hlavním důvodem nedůvěry v realitní kanceláře je obava z vysoké provize, nebo z nesolidního jednání či podvodu.
Panuje mezi Čechy skutečně taková nedůvěra v realitní kanceláře a podle čeho si realitku lidé vybírají? Na tyto otázky se zaměřil výzkum agentury STEM/MARK.
Výzkum potvrdil obecně známý fakt, že mezi veřejností panuje určitá nedůvěra v realitní kanceláře. Obchody s realitami je přitom pro většinu obyvatel "velká neznámá". Svědčí o tom to, že v posledních 10 letech prodávalo, kupovalo nebo pronajímalo nemovitost pouze 35 % dospělých.
Svěříme se při často největší finanční transakci v životě raději do rukou realitní kanceláře nebo si vystačíme sami, případně s pomocí přátel? Třípětinová většina těch, kteří mají zkušenosti s realitním obchodem, využila služeb realitní kanceláře. Zbylé dvě pětiny použily vlastní síly. Nedůvěra panuje zejména k výši provize (hlavní důvod pro 33% těch, kteří zatím nevyužili služeb realitních kanceláří). Výrazný je podíl nevyužívání kanceláří u obyvatel Prahy (plná polovina nevyužila), kde jsou ceny nemovitostí nejvyšší a tím pádem i nejvyšší provize. Oblíbenější forma spolupráce je výhradní (38 %) než nevýhradní (27 %). Zbývajících 35 % sice s realitní kanceláří spolupracovalo, ale nemovitost kupovali a realitní kancelář si tedy nevybírali.
Chybí povědomí o značkách
Češi si kancelář zatím příliš nevybírají podle značky. Podíl využívání značkových kanceláří s více pobočkami a místních neznačkových je přibližně stejný, mírně převládá volba místní kanceláře (30 % těch, kteří mají zkušenost s transakcí). Veřejnost zatím nemá ani vysoké povědomí o jednotlivých značkách, pouze 68 % oslovených si bez nápovědy vybaví aspoň jeden název, nejčastěji uváděné jsou značky Remax a M&M (zmínilo 15 %).
Klienti si při prodeji nebo pronájmu konkrétní realitní kancelář vybírají především na základě referencí, jejího umístění nebo podle poskytovaných služeb. Jakmile bylo učiněno rozhodnutí spolupracovat s kanceláří, výše provize už pro konkrétní výběr hraje malou roli.
Jako hlavní přednosti spolupráce s realitní kanceláří vnímá veřejnost především kompletní servis, pocit bezstarostnosti nebo bezpracnosti, podporu v právním servisu. Hlavním nedostatkem či bariérou spolupráce je především pocit vysoké provize, částečně nedůvěra v kvalitu poskytovaného servisu nebo dokonce obavy z podvodů či úmyslně nevýhodných smluv při honbě za ziskem.
V souvislosti s klesajícím realitním trhem ČR v posledních letech bude zajímavé sledovat vývoj, jakým se bude ubírat důvěra veřejnosti k realitním kancelářím. Pomocí zvyšování informovanosti a znalosti rozsahu práce a služeb, zlepšování pověsti realitních kanceláří a jejich makléřů se mohou kanceláře snažit zvyšovat ukrojený podíl z koláče prováděných realitních transakcí.