Co můžete za své peníze očekávat od realitního makléře?
realitní zpravodaj
Prodáváte nemovitost a kontaktoval vás realitní makléř s nabídkou svých služeb za provizi? Podívejte se, co je běžnou součástí této provize, a tedy práce realitního makléře, a co byste tedy museli zvládnout sami zařídit, kdybyste se rozhodli nabídky realitních společností odmítnout. S výběrem kvalitního makléře, od kterého můžete očekávat následující servis, pomáhá web FérMakléři.cz
Prodej nemovitosti svépomocí není jen o vyvěšení inzerátu na internet, stáhnutí vzorových smluv a předání klíčů kupujícímu. Realitní makléři si před několika lety nezískali nejlepší pověst, jejich provize se zdály přemrštěné, a proto někteří trvali a trvají na prodeji nemovitosti vlastními silami.
Kvalitní realitní makléři ale mají v oboru adekvátní zkušenosti, dovednosti, obchodní talent a je i v jejich zájmu, aby prodej proběhl co nejrychleji a nemovitost se prodala za nejvyšší možnou cenu. Najděte si férového makléře a ušetříte svůj drahý čas i peníze.
Zprostředkovatelská smlouva
Realitní makléř hájí zájmy prodávajícího a je tedy touto stranou také placen. Jedná tak v její prospěch. Za služby realitního makléře se platí předem dohodnutá cena, která je smluvně stanovena ve zprostředkovatelské smlouvě. Tu připravuje realitní zástupce. S žádnými dalšími náklady v průběhu prodeje by se prodávající už neměl od realitního makléře setkat.
Provize je stanovená obvykle ve výši 4–5 % z ceny nemovitosti. Ceny za jednotlivé služby bývají zahrnuty ve smlouvě. U levnějších nemovitostí bývá provize spíše, než v procentech určena fixně. Minimální výše provize bývá v takových případech nejčastěji kolem 50 000 Kč.
První seznámení
Vše začíná ještě před podpisem zprostředkovatelské smlouvy. Nejprve se realitní makléř seznamuje s nemovitostí, jejím vlastníkem, zajistí si list vlastnictví, zjistí požadavky a představy prodávajícího a společně odhadnou prodejní cenu této nemovitosti.
Realitní makléři znají danou lokalitu, plány na výstavbu v okolí, poptávku po podobných nemovitostech a rovnou řeknou, jakou částku je možné od prodeje skutečně očekávat.
Společně s tvorbou zprostředkovatelské smlouvy zabere tato činnost makléři okolo 5 hodin času. Při sazbě 1 000 Kč za hodinu je cena služby 5 000 Kč. Odhad ceny nemovitosti vychází také na 5 000 Kč.
Home staging
Home staging je profesionální příprava bytu na focení a prodej. Cílem je ukázat nemovitost v tom nejlepším světle. Byt nebo dům se tak může dočkat nového nábytku, vhodně vyřešeného osvětlení, dekorací včetně květin. Profesionálové vytváří ideální bydlení podle aktuálních trendů a požadavků trhu včetně rozmístění pokojů. V současné době plné omezení pro riziko šíření koronaviru získává na významu i zpracování videí z prohlídky tak, jako by se místnostmi procházel samotný zájemce.
Kvalitní fotografie a vizualizace bytu realitním makléřem vychází na 5 000 Kč. Profesionální home staging prostřednictvím specialistů je už nad rámec běžné spolupráce a jeho cena začíná obvykle na 20 000 Kč. Vše ale závisí na vzájemné domluvě a požadavcích na úpravu.
Inzerce
Realitní makléř vytvoří inzerát pro prodej nemovitosti, ten vystaví na vhodných realitních serverech, nebo jiných prodejních místech. Zajišťuje jejich aktualizaci a zviditelnění mezi ostatními nabídkami. Pro prodávajícího by tato činnost mohla být velkým konzumentem času.
Velké realitní portály do systému mnohdy ani jednotlivce nepustí, mají nasmlouvanou spolupráci jen s realitními makléři, kteří jim dodávají zajímavý objem nových nemovitostí k prodeji. Mezi největší realitní portály, kde byste nemovitost určitě měli inzerovat, patří Sreality, Reality iDNES a RealityMIX. Největší Sreality chtějí za 1 den inzerce 1 nemovitosti dokonce 72 Kč za den. Za inzerci se souhrnná cena pohybuje od 2 000 do 5 000 Kč.
Prohlídky
Realitní makléř je u všech prohlídek nemovitosti, zatímco prodávající se jich účastnit nemusí. Potenciálnímu zájemci podává veškeré potřebné informace, další zjišťuje a všechny výsledky komunikuje s prodávajícím.
Vyjednání hypotéky však už není na bedrech realitního makléře. Obvykle jeho úloha končí v posouzení, zda zájemce je nebo není schopen uhradit požadovanou cenu nemovitosti. Na finančního specialistu mají realitní kanceláře samozřejmě kontakty a podle složitosti prodeje doporučí ty nejvhodnější. Do hledání se může kupující pustit samozřejmě i sám. V případě hledání vhodného financování jsou důležité reference a zkušenosti ostatních, ověřenými profesionály disponuje např. hypoteční srovnávač Zaloto.cz.
"Je třeba si uvědomit, že úspěšný prodej vyžaduje velké úsilí. Výrazně nižší částka za provizi se musí někde projevit. Nejčastěji v přípravě podkladů k prodeji, rozsahu inzerce na realitních serverech nebo podceněním právních služeb," doplňuje Jan Boruta ze společnosti FérMakléři.cz
Prohlídky jsou velmi náročné časově. Na každou nemovitost je možné počítat v průměru s 10 až 15 zájemci. Na samotnou prohlídku plus další komunikaci a zjišťování se počítají 2 hodiny práce. Za tuto službu cena vychází na 20 000 Kč a více.
Předání nemovitosti
V poslední části prodeje se jedná o velké množství administrativy. Pro prodej připravuje realitní makléř rezervační smlouvu, kterou konzultuje s právníky, případně také s družstvem. Realitní zprostředkovatel připraví předávací protokol, zajistí dokumenty k přepsání energií a vyřídí nový list vlastnictví.
Cena za kvalitní a ověřené zpracování smluv vychází také zhruba na 5 000 Kč, předání nemovitosti a převod energií představuje dalších 5 000 Kč, dohodnutí advokátní úschovy v bance, advokáta nebo notáře vychází na 10 000 Kč.
Cena služeb realitního makléře však není vše, čím byste se měli řídit. V tomto ohledu dejte na reference, doporučení, vyhledávejte si zkušenosti ostatních na internetu, nebo se spojte se srovnávači pro prodej nemovitostí. Prodej prostřednictvím prověřených a solidních realitních makléřů garantuje web FérMakléři.cz, web Stalynajem.cz zase disponuje zkušenými makléři, kteří zjistí, za kolik bude možné nemovitost pronajímat. I to bude v dnešní době mnohé kupující zajímat.
Nezapomínejte, že zkušení realitní makléři danou problematiku již znají, zatímco vy byste pro zařízení celého prodeje potřebovali možná několikanásobně větší množství času.