Marta Slánská – MAXIMA REALITY
Před 16 lety se paní Marta Slánská rozhodla, že už nechce být chudá, a vrhla se do podnikání. Tak trochu naslepo si zvolila realitní obor, ve kterém se jí podařilo vytvořit jednu z největších realitních společností u nás. Marta Slánská, majitelka, jednatelka a generální ředitelka MAXIMA REALITY, může svým příběhem lidi motivovat, protože dokázala, že i velké cíle se dají úspěšně pokořit.
Začínala jste pracovat v realitách až ve 46 letech. Dneska si lze těžko představit, že by v takovém věku někdo začínal s podnikáním. Jaký byl impuls pro práci zrovna v realitách?
Jednoho dne jsem se rozhodla, že už nechci být chudá! A tak jsem začala podnikat. Výběr realit jako oboru podnikání byla více méně náhoda. Měla jsem spoustu elánu a vstupní kapitál v peněžence 230 Kč. Najala jsem asistentku a zainzerovala jsem nabídku nemovitostí. Zjistila jsem, že jsem marketingový talent, protože telefony nepřetržitě zvonily. Běhala jsem po prohlídkách, uzavírala smlouvy a inkasovala první provize. To bylo v únoru 1996. Na konci roku už nás bylo dvacet. V roce 1997 vzniklo s. r. o. Původně jsem plánovala podnikat jen pár let. Na začátku by mne ani ve snu nenapadlo, že vybuduji takto stabilní společnost, která bude prosperovat celá desetiletí.
Čím jste se vlastně živila předtím?
Pracovala jsem jako asistentka, provozní technička na družstvu a podobně. Vzhledem k disidentské minulosti i 4 roky jako uklízečka. Později, po "revoluci" i chvíli jako fotografka v kulturním časopise.
Zakládáte si na tom, že jste si na svoje podnikání nikdy nepůjčila ani korunu? Proč, je to vaší povahou?
Takto hospodařit je mi vlastní, nemám ráda dluhy. Tím, že jsem neměla vstupní kapitál, jsme si na vše museli vydělat, než jsme si to koupili. Od začátku jsme tedy měli ve firmě nastaveno velice zdravé finanční hospodaření. A díky tomu jsme si nepůjčili ani od banky, ani od soukromého subjektu. Což platí až dodnes.
Dokážete posoudit, co je základem vašeho podnikatelského úspěchu?
Vytyčit si cíl, vydefinovat si, co má být výsledkem, zvolit metodiku, říct si, jak by to mělo vypadat v praxi a začít to tvořit a budovat. Prát se s nezdary a klacky pod nohama a neúnavně věřit ve zdar a jít za svým cílem. Toto vše dělám a daří se nám.
Jeden z konkrétních důležitých úspěchů, který nás odlišuje od mnohých jiných realitních kanceláří, je stabilní tým kvalitních zaměstnanců a vysoká profesionalita a pracovitost spolupracujících realitních makléřů. Ve společnosti je skvělá atmosféra, která podporuje dobrou práci.
Jaké jsou zásady, kterých se v realitní branži držíte?
Držím se zásady dodávat „super produkt“ a k němu vždy ještě o něco víc, než klient očekává. Další důležitou zásadou je neustále vymýšlet nové věci a vylepšovat postupy a své služby. V realitní branži jsme nastavili spoustu inovací, které převzali i jiné realitní kanceláře. Nikdy mne naopak moc nezajímala konkurence a nedávala jsem energii do sledování konkurenčních bojů.
Na počátku, při založení společnosti bylo mým hlavním cílem vrátit realitní branži dobré jméno. Chtěla jsem, aby lidé vstupovali do realitní kanceláře se stejnou důvěrou, jako když jdou k notáři nebo advokátovi. A to se nám, myslím, u nás ve společnosti podařilo.
Jak vypadá váš běžný pracovní den? Nemovitosti už asi neprodáváte…
Ve společnosti jsem stále velice aktivní a řídím ji. Podařilo se nám vytvořit skvělý tým vedoucích manažerů, kteří jsou velmi schopní a samostatní a na které se mohu spolehnout. Práce s takovými lidmi je hodně podnětná a pomáhá budovat společnost.
Váš podnikatelský příběh připomíná pohádku, která by se dala nazvat "Kterak se z chudé a neznámé stala slavná a bohatá." Dělá vám dobře přebírat ceny, být středem pozornosti, mít kontakty?
Uznání a ocenění mě samozřejmě těší. Je to potvrzení toho, že dělám svoji práci dobře. Že ta spousta vložené energie, dřiny a času není zbytečná. Mně osobně se již podařilo splnit si svůj sen – vybudovat velkou a úspěšnou společnost a dokázat sama sobě, že jsem schopná.
Co mě však spíš charakterizuje je to, co o mně kdysi jeden významný podnikatel s překvapením řekl: "že to, co je na mně neobyčejné, je to, že jsem úplně obyčejná."
Vaše společnost funguje 16 let a patří mezi nejznámější realitní značky v Česku. Můžete si přát ještě něco víc?
Člověk si vždy může přát ještě něco více. Na to, čeho jsme dosáhli, jsme samozřejmě hrdí. Nejtěžší práce, je pro nás právě teď. Společnost, která se dostane na vrchol tvrdou a dobrou prací, nemůže na vrcholu polevit. Proto, aby tam zůstala, musí ještě daleko více a lépe pracovat. To je v současné době i náš úkol. Ráda bych společnost ještě rozšířila a zvětšila. Mým cílem do budoucna je třeba také zasazení se o vytvoření legislativy, která ošetří fungování realitních makléřů podobně, jako je to dnes v západní Evropě, nebo založení vzdělávací akademie pro budoucí realitní makléře.
Podnikání je jenom jedna stránka života, neméně důležitý je i spokojený rodinný život, mezilidské vztahy, vzdělání a kulturní vyžití. Nezajímám se jenom o materiální hodnoty, ale i hlavně o hodnoty duchovní a ty bych chtěla v budoucnu více rozvíjet.