František Zapletal, Reality GAIA spol. s.r.o.
„Dobrý obchod je pouze ten, kde jsou spokojeny všechny strany - prodávající, kupující i zprostředkovatel. Někoho napálit, nechat ho v bryndě, nebo inkasovat smluvní pokuty, to je běh na krátkou trať a cesta do pekel.“ Takové je heslo, kterým se v podnikání řídí František Zapletal, ředitele Reality GAIA. A ví, o čem mluví. V realitní branži letos oslavil 20 let.
Jaké byly Vaše začátky?
27. března 1992 jsem zahájil realitní činnost. Už dva roky předtím jsem tuto činnost dělal jako boční úvazek. Bylo mi 24 let, když jsem si po revoluci řekl, že ze stabilního trojúhelníku – starožitnosti, drahokamy a nemovitosti je mi nejbližší práce s nemovitostmi. Začátky byly kruté. Kyjov má asi 11 tisíc obyvatel a realitní činnost byla zpočátku vnímána s nedůvěrou. Dnes máme pobočky v Hodoníně a Brně. Teprve od roku 2000 pozoruji, jak výhodné je mít dobré jméno, což je obrovská deviza i v dnešní krizi.
Vaše společnost má letos výročí 20 let. Jak jste to oslavil?
Darovali jsme 110 000 Kč školám pro sociálně znevýhodněné žáky a také jsme pořádali slavnostní večer pro stávající i bývalé zaměstnance v Zámeckém vinařství Bzenec spojený s degustací vín a produkcí Varmužovy cimbálové muziky. Na začátku května proběhne relaxační pobyt ve wellness hotelu spojený se školením a sportovním vyžitím ve Velkých Karlovicích. Poslední oslavou byla mimořádná marketingová akce - zvedli jsme náklady našeho měsíčníku z 25 tisíc ks na 50 tisíc ks a instalovali jsme běžící světelné reklamy v Kyjově a Hodoníně s nabídkou realit.
Co Vám v práci zaručeně udělá radost nebo zvedne náladu?
V práci mi zaručeně udělá radost i emailová pochvala na kvalitu našich služeb či pracovníků od klientů. Náladu mi zvednou opakované prodeje u našich stálých klientů.
Máte neotřelé jméno společnosti, které jsem si ihned spojila s teorií Gaia, nebo řeckou bohyní.
Proč se jmenujeme Reality GAIA? Miluji kraj, kde žiji i své město. To se od Bílé Hory jmenovalo GAYA (německy Kyjov). Nedošlo mi, že se tak jmenovalo i za protektorátu. Když mne na to jedna paní upozornila, byl jsem nešťastný, protože se mi už tehdy říkalo pan Gája. Šel jsem to řešit s místním uznávaným odborníkem a ten mi navrhl změnu na pramáti všeho – bohyni GAIU. Chtěl jsem mít v názvu firmy město, kde žiji a mylně jsem dovozoval, že to byl latinský název.
Jak vypadá Vaše vysněné bydlení a jaká je skutečnost?
Mé vysněné bydlení je domeček u lesa, na samotě v přírodě a tento sen jsem si splnil. Koupil jsem starou hájenku od lesů. Za 18 měsíců se tam stěhuji. A už se těším na obyčejný život. Zatím žiji v normálním rodinném domku v dělnické čtvrti a i tam jsem velmi spokojený při večerní relaxaci u krbu.
Jaké jsou dle Vaší zkušenosti nejčastější chyby lidí, kteří shánějí bydlení?
Lidé mnohdy přecení své finanční možnosti, nemají dostatečné právní povědomí o rizicích realitního obchodu i přes mnoho výstražných vysílaných pořadů v této oblasti. Důsledky nedodržování mého oblíbeného hesla: Spotřeba =70% příjmů rodiny, pak řešíme v obtížných prodejích s exekucemi či vyplácením firem s lichvářskými úroky.
Zaměřujete se hlavně na oblast jižní Moravy. Jaká je tady nyní situace a jak se chovají klienti?
V oblasti jižní Moravy jsou lidé uvážlivější než v jiných regionech, v krizi začali výrazně šetřit a většina si téměř nepůjčuje. Většina obchodů, a není jich v současné době mnoho, probíhá z úspor klientů, neboť se lidé v současné složité situaci o své úspory bojí.
Jitka Trnková