Reality Hodonín: Recese ovlivňuje trh s nemovitostmi
29.5.2013 - Trh s nemovitostmi v okrese Hodonín ovlivňuje silná recese. Obyvatelé měst se přesouvají z center do okolí nákupních zón. Leaderem na trhu jsou rodinné domy do půl miliónu korun českých, jednopokojové byty nebo dvoupokojové byty s kuchyňským koutem.
Poptávka je po moderních bytech s reálnou cenou
Současný stav trhu s nemovitostmi v okrese Hodonín je ovlivňován demografickým vývojem a možnostmi zaměstnanosti v tomto okrese. Před krizí byl cenově nejzajímavější Hodonín, následoval Kyjov a pak Veselí nad Moravou. Zavření Tabáčky v Hodoníně a nástup masivní krize způsobil, že ceny v Hodoníně rapidně poklesly, zejména u třípokojových bytů téměř o 50 %.
Odborník na realitní trh Ing. František Zapletal, ředitel Reality GAIA, zdůvodňuje pokles cen bytů rozsáhlou výstavbou developerských projektů, jež probíhaly v Hodoníně od roku 2000 do roku 2008, a velmi výrazným úbytkem pracovních příležitostí. Na pomyslný vrchol cen rezidenčních realit (byty a rodinné domy) se vyšplhal opět Kyjov a na druhém a třetím místě se střídají Hodonín s Veselím nad Moravou. "Z dlouhodobého hlediska věřím více Veselsku, pokud se na Hodonínsku výrazně nezvedne možnost zaměstnání. Žijeme ve velmi turbulentní době, kdy na jedné straně se každý den mění podmínky hypotečních úvěrů a stavebních spořitelen, někdy k lepšímu, někdy k horšímu. Nabídka finančních ústavů má historicky nejnižší úročení, ale lidé poučeni krizí se nechtějí zadlužovat a do kurzu se opět vrátilo nájemní bydlení," komentuje ředitel Reality GAIA.
Největší zájem mají zákazníci o rodinné domy do půl miliónu korun, jednopokojové byty a dvoupokojové byty s kuchyňským koutem, vše s ohledem na pořizovací cenu a nízké provozní náklady. "Poptávka je po moderních bytech s reálnou cenou nájmu a nízkým inkasem, a takových na trhu mnoho není," říká Ing. Zapletal.
Přesun obyvatelstva do zázemí měst
Přesun obyvatel, jejich aktivit a některých funkcí z jádrového města do zázemí měst se nazývá suburbanizace. Rozšiřování území města je typickým procesem, jež můžeme zaznamenat jak u měst ve vyspělých zemích, tak i v historickém vývoji měst v České republice. V okrese Hodonín se obyvatelé nejvíce stěhují do okolí supermarketu Kaufland. Vylidněná centra a staré domy na náměstí nejsou modernizovány a upraveny, tudíž dochází k problému s pronájmy nebytových prostor a bytů zejména v patrech.
U průmyslových objektů přibývá počet prázdných starých skladovacích a výrobních hal, které se vyznačují obrovskými rozměry, negativními sociálními jevy a ekologickou zátěží. Ty jsou označovány jako tzv. brownfields. Poptávka po těchto průmyslových objektech je malá. Větší zájem je po nových halách, které jsou moderní, nízkoenergetické, ve výměrách od 500–1000 m2.
Češi jsou národ chatařů
S nárůstem volného času a změnou způsobu života si Češi začali pořizovat chaty, chalupy (tzv. druhé bydlení) pro rekreační vyžití. Tento trh se sekundárním bydlením můžeme považovat za nejstabilnější. Nedochází k razantnímu navýšení nabídky, ale ani prodejnost chat nad 500.000 Kč se výrazně nehýbe. Rozhodujícím faktorem při výběru rekreačního objektu je krása přírody a tichá lokalita.
Na časté dotazy klientů o vývoji cen na trhu s nemovitostmi ředitel Reality GAIA, František Zapletal, odpovídá: "Je to hádání z křišťálové koule, neboť Evropa je ve velmi hluboké krizi a my jsme s ní spojeni pupeční šňůrou," vychází ze svých dlouholetých zkušeností a dodává, že "pokles bude pokračovat a chybu dělají ti majitelé, kteří nereagují na stanovené reálné prodejní ceny a trvají mnohdy na přemrštěných cenách z doby před krizí. Každé váhání je pak spojeno s další výraznou ztrátou."